Front comú de més d'una vintena d'entitats i usuaris del transport de tot Catalunya en el primer Congrés en defensa del Transport Públic. Per primera vegada es posen d'acord per lluitar per les reivindicacions que comparteixen sobre les mancances i deficiències que té el servei. Entre els temes de debat més destacats, s'ha reclamat un nou model de finançament i un ajust del preu del transport. PAU SOTELO, Stop Pujades Transport "Debatre quines són les tarifes justes i, fins i tot, plantejar-se si el transport públic hauria de ser gratuït. I juntament amb això quines propostes econòmiques posem a sobre de la taula per fer front a aquesta proposta." Però no només això. Les associacions denuncien una inversió pública insuficient, reclamen fer més accessible el transport per a les persones amb problemes de mobilitat i acabar diverses obres a mig fer. RICARD RIOL, president de Promoció del Transport Públic "A Barcelona tenim el problema de la connectivitat exterior, el transport de Rodalies i les deficiències en el transport interior. Projectes inacabats com tramvia i l'L9 d'una banda i pla de rodalies que no s'executa." També demanen que el metro arribi a la Zona Franca i millores al servei de Rodalies i de les freqüències de pas de la xarxa ortogonal d'autobusos. Entre els temes de debat també s'ha parlat de la necessitat d'auditar el deute actual de TMB, de més de 500 milions d'euros. Un cop s'ha acabat el 1r Congrés en Defensa del Transport Públic, les entitats socials i els usuaris es tornaran a trobar d'aquí a dues setmanes per mirar de fixar mesures concretes i programar mobilitzacions.

Fer front a les deficiències en el transport públic és l’objectiu del 1r Congrés en Defensa del Transport celebrat a l’Ateneu Harmonia de Sant Andreu. Per fer-ho, els congressistes s’han dividit en quatre grups de treball.

Un dels eixos que ha cridat més l’atenció als assistents és el que tractava les tarifes i el finançament del transport públic. Fonamentalment, les entitats reclamen un preu just sobretot per als títols més utilitzats, com la T-10, que en els darrers anys ha augmentat el preu exponencialment. La plataforma Stop Pujades Transport és un dels col·lectius que més s’ha mobilitzat per rebaixar-ne la tarifa. Fins que, el desembre passat, CiU i el PSC van acordar finalment una primera reducció tarifària. Malgrat aquest nou preu, a Stop Pujades no en tenen prou i volen fins i tot la gratuïtat per a determinats col·lectius. També reclamen una revisió del finançament del transport públic. Denuncien que els usuaris estan pagant el preu de la mala gestió i la manca d’inversió.

Un altre eix rellevant ha estat el que ha analitzat l’estat actual dels diferents transports públics i les seves deficiències i mancances, com ara l’acessibilitat de gent amb problemes de mobilitat. En aquesta línia, l’associació de Promoció del Transport Públic reclama diverses millores al servei de Rodalies, l’arribada del metro a la Zona Franca, l’augment de les freqüències de pas del transport a Nou Barris i a la xarxa ortogonal d’autobusos, la unió dels dos tramvies i acabar ja l’L9 de metro.

La darrera línia de treball ha estat la revisió del model de gestió pública que les entitats consideren opaca. Creuen que cal auditar el deute de més de 500 milions d’euros que arrossega TMB i cal fer partícip a la ciutadania de la configuració del transport públic del futur.

Un cop acabat el 1er Congrés en Defensa del Transport Públic, les entitats treballaran les questions debatudes i es tornaran a trobar d’aquí a dues setmanes per tal de mirar de fixar mesures concretes i programar mobilitzacions conjuntes.