És el cor de Barcelona i, precisament per això, un dels punts més massificats i en què la convivència entre turistes i ciutadans no és fàcil. Per millorar-ho, el Pacte Local de Turisme Responsable proposa, per exemple, reforçar els agents cívics en aquestes zones i potenciar els atractius d'altres barris per distribuir millor els visitants. Pel que fa al finançament, el document aposta per obtenir més ingressos del turisme, copiant per exemple el model de pagament del Parc Güell a altres espais de la ciutat, amb l'objectiu de redistribuir més i millor els beneficis que genera. MARIA ABELLANET, coordinadora del Pacte Local de Turisme Responsable "El procés ha demostrat el valor del diàleg, i ara amb les accions que s'emprenguin properament es pugui demostrar el valor del consens." Les bases per a la gestió responsable del turisme s'han presentat aquest matí en el marc d'un consell extraordinari de Turisme de Barcelona, en què han estat presents tots els actors del sector i també els grups municipals. Sobre possibles pactes polítics, l'alcalde ha admès que, tot i que li agradaria, veu inviable un acord sobre turisme abans de les eleccions. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Hem de ser capaços de veure si es pot fer un pacte preeleccions o si l'haurem de fer posteleccions que és el més segur, però la feina ja està feta." De fet, aquest document serà la base per elaborar el nou Pla Estratègic de Turisme per al període 2015-2020.

L’alcalde Trias ha presentat aquest dijous el document que fixa les bases de futur del nou model turístic de ciutat juntament amb Maria Abellanet, la coordinadora de l’informe. El resultat és fruit de tres sessions de treball, fetes entre febrer i març, en què hi han participat més d’un centenar de representants de diferents àmbits del sector turístic, tant públic com privat, així com experts, col·lectius de veïns i grups polítics.

Fruit del debat s’han consensuat set eixos d’actuació i 35 iniciatives concretes. Algunes fan referència al finançament turístic, com ara utilitzar la taxa turística per a la gestió i no únicament per la promoció, crear nous impostos, o augmentar els ingressos mitjançant iniciatives similars a la que s’ha posat en marxa al Parc Güell, i que han suposat uns ingressos de 5,4 milions d’euros. També es proposa millorar la gestió dels fluxos turístics dels “punts calents” de la ciutat, com la Rambla o la Sagrada Família, o que les xarxes socials serveixin per redistribuir els turistes, mitjançant reserves anticipades o alertant sobre la saturació de determinats espais. El detall del document arriba, fins i tot, a fixar la necessitat d’instal·lar lavabos públics al costat de les icones turístiques i regular la mobilitat en bicicleta dels grups de visitants. Per  l’alcalde Trias la fórmula a seguir és “aplicar el sentit comú” a les noves situacions que van sorgint a la ciutat, com s’ha fet ara amb la prohibició d’entrada dels grups guiats al mercat de la Boqueria els divendres i els dissabtes al matí.

Segons Abellanet, aquest document vol “tenir recorregut en l’àmbit polític, empresarial i ciutadà”. També Xavier Trias ha reconegut que “una de les primeres assignatures” que tindrà sobre la taula si surt reelegit el 24 de maig és un Pla Estratègic sobre turisme. L’alcalde, però, s’ha mostrat partidari d’anar més enllà i que el document serveixi de base per arribar a un gran pacte polític sobre el turisme, ja sigui abans o després del comicis.