La rehabilitació d'aquest edifici l'any 2004 va descobrir les restes d'una domus romana construïda al segle I després de Crist. La finca tocava a la muralla del sud-oest de l'antiga Barcino, i per això cal accedir-hi creuant els suburbis on treballaven els esclaus, i després els passadissos on els soldats protegien la muralla. Un cop a dins, descobrim part de l'antiga residència o domus d'una família benestant. Les excavacions han permès destapar un triclini o sala de banquets dividit en dues estances amb dos tipus d'enrajolat diferents, i que donaven a un pati interior o peristil. El gran patrimoni de la Domus Avinyó, però, és l'important conjunt de pintures murals, com la que mostra el rapte de Ganímedes, un pastor de Troia raptat per una àguila que el porta a l'Olimp per ordre de Zeus. Una troballa de gran qualitat tècnica i cromàtica inèdita a Barcelona i a la resta de la península Ibèrica. DECLA CARME MIRÓ, responsable del Pla Barcino "Vol dir que el propietari de la casa coneixia la història. Per tant no només parlem d'una elit econòmica potent sinó també d'una elit cultural. Amb un gran coneixement del passat, sobretot d'aquest món grec, que és on s'emmirallen els romans." La domus també tenia una zona productiva d'on s'han recuperat un forn i un molí de pedra per moldre farina. També es poden reconèixer detalls pràctics, com el recorregut d'una claveguera que feia de desguàs des de la casa. La visita s'acaba un altre cop fora de la domus, amb un tram de la muralla que en aquella època envoltava la ciutat. Un audiovisual mostra característiques com la mida dels murs o el seu recorregut.

La rehabilitació d’un edifici d’oficines municipal el 2004 va permetre descobrir les restes d’una domus romana construïda al segle I després de Crist. La finca tocava al sector sud-oest de la muralla de l’antiga Barcino, i per això és un indret privilegiat per explicar la realitat física i administrativa de la colònia romana. Per accedir a la domus cal creuar diversos espais. Primer els suburbis; després de creuar el mur, els passadissos on els soldats feien guàrdia; i més endavant, l’intervallum, el carrer d’ús públic que recorria l’espai interior de les parets romanes.

Un cop dins de l’urbs, es descobreix part de l’antiga residència o domus d’una família benestant. Les excavacions han servit per mostrar un triclini o sala de banquets, que es divideix en dues estances amb dos tipus d’enrajolat diferents, i que donaven a un pati interior o peristil.

El gran patrimoni de la Domus Avinyó, però, és l’important conjunt de pintures murals del S.IV i d’estil pompeià, que no havien estat mai documentades a Barcelona i que daten del segle I-II d.C D’entre totes, la més valuosa és la del rapte de Ganímedes, un pastor de Troia segrestat per una àguila, que se l’emporta a l’Olimp per que faci de servidor de Zeus. “Aquesta obra vol dir que el propietari de la casa coneixia la història. Per tant, no només parlem d’una elit econòmica potent sinó també d’una elit cultural, amb un gran coneixement del passat, sobretot d’aquest món grec, que és en el qual s’emmirallen els romans”, ha afirmat Carme Miró, responsable del Pla Barcino.

La domus també tenia una zona productiva d’on s’han recuperat un forn i un molí de pedra que havia servit per moldre farina. També se’n poden reconèixer detalls més pràctics, com el recorregut d’una claveguera que feia de desguàs des de la casa. El final de l’exposició torna a situar el visitant fora de la domus, davant d’un tram de la muralla que en aquella època envoltava la ciutat. Un audiovisual mostra característiques com la mida dels murs o el recorregut que seguien.