L'avió de Germanwings s'ha estavellat en plens Alps francesos i això ha dificultat molt els primers moviments de salvament de les víctimes de l'accident. Només es pot accedir a la zona amb helicòpter, i el rescat, que ha començat a les tres de la tarda, s'ha hagut d'aturar temporalment fins demà, quan torni a sortir el sol. De moment s'ha pogut recuperar una de les caixes negres de l'avió. L'Airbus A320 s'havia enlairat de l'Aeroport de Barcelona - el Prat cap a les 10 del matí, en direcció a Dusseldorf. Quan faltaven pocs minuts per a les 11 s'ha perdut la comunicació amb l'avió ,que s'ha acabat estavellant entre les ciutats de Digne i Barcelonette, a l'Alta Provença. En els últims vuit minuts de vol l'Airbus ha baixat prop de 10.000 metres, és a dir més de 1.000 metres per minut, i mantenint una velocitat superior als 700 quilòmetres per hora. En espera de saber quina informació es pot treure de la caixa negra recuperada, encara es desconeixen les causes de l'accident. Des de Lufthansa, empresa mare de Germanwings, però, asseguren que l'avió acabava de passar una revisió. HEIKE BIRLENBACH, vicepresidenta de Lufthansa "És un accident. No podem dir res més ara mateix. Tota la resta són especulacions." "La inspecció de rutina de Lufthansa es va fer a Düsseldorf ahir, i només quan aquestes revisions es passen, l'avió es pot enlairar." A l'avió hi viatjaven 144 passatgers i 6 tripulants. D'aquestes 150 persones, 45 tenen cognoms espanyols, però encara no se n'ha confirmat la nacionalitat.

L’avió accidentat havia de sortir a les 9.35 h de l’aeroport del Prat però finalment s’ha enlairat a les 10.01 h amb destinació a Düsseldorf amb 144 passatgers a bord – entre els quals dos nadons – i sis membres de la tripulació. Tot i que encara es desconeixen les causes de l’accident, aquesta la tarda el govern francès ha confirmat la troballa d’una de les dues caixes negres de l’avió sinistrat, un fet permetrà avançar la investigació judicial.

En la trajectòria de l’aparell s’ha detectat que a les 10.32 h ha reduït l’alçada de creuer i ha caigut de 38.000 fins a 6.000 peus en vuit minuts, que suposa una velocitat de 4.000 peus – 1.200 metres – per minut. En aquest gràfic es pot veure la velocitat de l’avió (vermell) i l’altitud a la qual volava (blau) fins al moment que se n’ha perdut la comunicació.

L’avió estavellat havia aterrat al Prat provinent de Düsseldorf a les 7.57 h. Prèviament, dilluns havia fet el trajecte Madrid-Düsseldorf i les últimes vegades que l’aparell havia estat a Barcelona van ser el 16 de març per un vol procedent d’Hamburg i, el 5 de març, per un vol procedent de Colònia. L’aparell va entrar en servei fa 24 anys amb la companyia alemanya Lufhtansa i el gener de 2014 va passar a operar per Germanwings, la seva filial de baix cost.

El portaveu de Germanwings, Thomas Winkelmann, ha explicat que la darrera gran revisió de l’aparell es va fer l’estiu de 2013 i que aquest dilluns 23 de març els tècnics de Lufthansa van fer una posada a punt de l’Airbus. Winkelmann ha explicat que el capità de l’avió feia més de 10 anys que treballava per la companyia i tenia acumulades més de 6.000 hores de vol en el model Airbus.

L’aerolínia Germanwings, filial de Lufthansa, ha obert una “investigació completa” per descobrir les causes de l’accident, que s’hauria produït cap a les 11 h del matí a prop de Niça, concretament de la població de Barcelonnette, en una zona de difícil accés de la regió dels Alps francesos. Les autoritats franceses i catalanes han confirmat que no hi ha hagut supervivents i han expressat el condol a les famílies de les víctimes. France 2 ha difós aquesta imatge aèria de la zona on s’ha produït el sinistre.

Un avió de l’exèrcit francès i ultralleuger han sobrevolat la zona on es calcula que podria haver caigut l’avió.

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha suspès l’agenda oficial per centrar els esforços en la tragèdia aèria i ha anunciat que dimecres es traslladarà fins a la zona del sinistre. També han anul·lat els actes oficials el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, els reis Felip i Leticia, així com el primer ministre francès, François Hollande, i la cancellera alemanya, Angela Merkel. La vicepresidenta del govern, Joana Ortega, s’ha desplaçat a França i el consellers d’Interior i Territori i Disponibilitat, Ramon Espadaler i Santi Vila, s’han dirigit a l’aeroport per seguir la crisi juntament amb el primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, i la delegada de Salut de l’Ajuntament de Barcelona, Cristina Iniesta.

L’aeroport del Prat ha habilitat una sala per als familiars a la Terminal T2. En aquest espai s’hi ha instal·lat un hospital de campanya des d’on els equips de psicòlegs han atès els familiars de les víctimes. El Ministeri de Justícia s’encarregarà de gestionar els tràmits i repatriació de les víctimes espanyoles que viatjaven a bord de l’avió.

Imatges aèries del lloc de l’accident