Fins ara el control de les zones de càrrega i descàrrega es feia amb aquest disc horari de cartró. Ara el substituirà una aplicació per al telèfon mòbil que avisa l'usuari quan ja han transcorregut els 30 minuts permesos per estacionar. "Està molt bé l'app perquè així és més difícil que se t'oblidi, amb el rellotge era molt més difícil: baixar.... " Alguns, però, consideren que l'aplicació fa perdre temps de feina i d'estacionament. "Cada vez que paras en una zona de carga i descarga tener que poner el codigo nos hace perder un tiempo muy necesario." Tampoc agrada als qui no tenen telèfon intel·ligent, que hauran d'enviar un missatge per SMS, que té un cost de 15 cèntims més l'IVA. "És un missatge de text que s'ha de pagar, i només ens faltava això, pagar i treballar." Per a l'Ajuntament el nou sistema suposa un control més acurat de les 9.000 places de càrrega i descàrrega que hi ha a la ciutat, on es calcula que un de cada tres transportistes s'hi estan més de la mitja hora permesa. ADRIÀ GOMILLA, director de Serveis de Mobilitat "Aquesta informació ens permetrà dimensionar molt millor l'oferta que posem al carrer tan per evitar els llocs on en tenim en excés, com en espais on tenim un gran utilització i és convenient ampliar-les." El nou sistema s'ha provat durant quatre mesos aquí, al passeig de Gràcia. S'anirà implantant progressivament a tota la ciutat fins a l'abril i mentrestant conviurà encara amb el tradicional disc horari. Serà al juliol quan ja només es podrà fer servir el nou sistema.

El novembre de 2014 l’Ajuntament va triar el passeig de Gràcia per posar en marxa una prova pilot per millorar la gestió de l’aparcament a les zones de càrrega i descàrrega. L’ÀreaDUM vol actualitzar i millorar el sistema de gestió de les zones de càrrega i descàrrega substituirà el tradicional disc de cartró que fins ara indicava els 30 minuts permesos per estacionar en aquestes zones. Els dos sistemes coexistiran fins a l’1 de juliol i a partir de llavors serà obligatori fer ús de l’app ÀreaDUM o del sistema de SMS a l’hora d’estacionar.

L’aplicació permetrà conèixer l’ús real que fan els transportistes de mercaderies de les àrees de càrrega i descàrrega. Això donarà més informació als gestors de la mobilitat, per saber si les zones de càrrega o descàrrega estan sobreocupades o infrautilitzades.

Com funciona?

Els conductors hauran de descarregar-se l’aplicació gratuïta ÀreaDUM, disponible per a iPhone i Android. El primer pas és donar-se d’alta com a usuari i, seguidament, un cop s’hagi aparcat, pitjar el botó “iniciar estacionament”. Llavors l’app inicia un compte enrere de 30 minuts. Abans que s’acabi el temps, emet un avís per recordar que s’estan esgotant els minuts. Quan es retiri el vehicle caldrà seleccionar “finalitzar estacionament” a l’aplicació.

Crítiques al nou sistema

Alguns transportistes es queixen que fer servir l’aplicació del mòbil els suposarà perdre temps. “30 minuts ja són pocs per fer la càrrega o descàrrega, i ara a sobre hem d’introduir dades a l’aplicació. Ens farà perdre temps”, assegura un conductor que utilitza diàriament la zona de càrrega i descàrrega.

D’altra banda, hi ha conductors que no tenen telèfon intel·ligent, i per tant, hauran d’utilitzar el servei a través d’un missatge de text, amb la matrícula del vehicle i el codi de la zona. El servei d’SMS té un cost de 15 cèntims d’euro més l’IVA. Una solució que no agrada gens als transportistes que hauran de pagar cada vegada que vulguin estacionar. “Hi ha companys de feina que tenen telèfon amb connexió a internet només amb wifi, i per tant, hauran d’enviar SMS, i els qui no tenim telèfons intel·ligents també haurem de pagar per aquest servei. No ens sembla gens bé.2