The Beit Project ha ocupat el Convent de Sant Agustí durant un mes -fins al 16 d’abril- per instal·lar-hi una escola nòmada. Alumnes de diferents escoles de la ciutat s’han unit a la iniciativa i treballen en equip per descobrir el patrimoni del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. Estudiants de primer d’ESO de l’institut públic XXV Olimpíada del barri de la Font de la Guatlla comparteixen l’activitat amb el Liceu Francès, un centre privat situat a Pedralbes, sota la supervisió de professorat i educadors.

La Tigrem, la Harlowe, la Sandra i la Bertha s’han conegut fa només unes hores, però a la tarda ja han de tenir a punt un guió per a un audiovisual sobre història de Barcelona. Al matí han fet un recorregut de descoberta del barri i han escollit un fil conductor, el carrer dels Petons, que els servirà per parlar sobre la importància de la família i de l’amor.

Un altre grup, que s’ha fixat en uns coloms de la plaça de Sant Agustí, prepara la càmera i treu la claqueta per començar el rodatge. Per arribar fins aquí, però, han parlat de la història de la plaça i han hagut de debatre un guió per decidir la millor manera de representar la idea que tenien al cap.

Segons Joan Campillo, professor d’Història de l’Institut XXV Olimpíada, la proposta és molt interessant perquè “gran part dels alumnes desconeixen la història de la ciutat” i, a més, el format del projecte els obliga a treballar en equip. Campillo explica que els alumnes “procedeixen de dos móns diferents i no es trobarien si no fos en un entorn com aquest, en què participen i col·laboren”. És el tercer any que l’institut de Montjuïc participa a l’activitat i l’experiència els confirma que els joves implicats en aquest projecte adquireixen un bagatge que els ajuda a enfrontar-se a l’assignatura d’història de segon d’ESO, al curs següent.

“Beit significa casa en àrab i hebreu”, explica el director del projecte, David Stoleru. Per això, l’objectiu és que “els alumnes construeixin la seva llar d’estudis enmig de la ciutat”, de manera que l’entorn no sigui un lloc de conflicte sinó “un espai de trobada que els ensenyi a conèixer la societat del segle XXI”. Stoleru, al capdavant de The Beit Project des de 2011, considera que cal fomentar la ciutadania activa i celebra que, després de quatre anys de treball, la iniciativa hagi rebut el reconeixement de la Unió Europea.