Esperen torn per comprar l'entrada i accedir a la Sagrada Família. Una cua que comença al carrer de Sardenya, s'allarga per Provença i, en ocasions, crea taps a la vorera. La Junta Constructora del temple s'ha compromès a corregir-ho i abans del mes d'agost traslladarà les cues a l'interior del recinte per reduir-ne l'impacte a la via pública. Les taquilles seguiran al mateix lloc, però no s'hi accedirà des del carrer sinó que es concentraran els visitants al pati que hi ha davant la façana de la Passió. GERARD ARDANUY, regidor de l'Eixample "El que intentem és gestionar de manera efectiva l'impacte que suposarà l'increment, jo crec exponencial, de visitants en aquest entorn." A hores d'ara, sis de cada 10 visitants compren ja les entrades per Internet, una venda anticipada que ha fet minvar les cues, però no tothom hi té accés. "Nosotros, ya mayores, ya no nos metemos en estas cosas, pero la gente que sí sabe, estupendo." "Ens hem oblidat de comprar-la, així que fem cua." Per als despistats, la Sagrada Família té previst activar una xarxa Wi-Fi gratuïta perquè es puguin comprar les entrades des de l'exterior del temple i no haver de fer cues. Però encara hi ha més mesures. A partir del mes que ve, l'Ajuntament implantarà també als voltants de la Sagrada Família agents cívics per conscienciar els visitants del respecte a l'entorn i la convivència veïnal. Una figura que l'associació de veïns creu que no té sentit perquè a la zona, asseguren, no hi ha problemes d'inicivisme. Veuen més greu l'acumulació de turistes a les voreres i per això volen que s'ampliïn. JOAN ITXASO, AV Sagrada Família "Si no s'amplien les voreres de la Diagonal al temple, aquestes mesures tindran poca eficàcia." L'entitat veïnal reclama que la nova gestió de les cues es resolgui abans de l'estiu.

Aquest és el segon paquet de mesures que l’Ajuntament presenta per pacificar els entorns de la Sagrada Família, després que el juny de 2012 prohibís l’accés amb autocars turístics a l’entorn del temple. El regidor de l’Eixample, Gerard Ardanuy, assegura que, per primera vegada, “s’ha fet un pas endavant” en la col·laboració amb els veïns, però sobretot amb la Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família, amb què ha dit que ha trobat “implicació i predisposició” a trobar solucions. Un exemple d’això n’és el compromís de la Junta Constructora de traslladar les taquilles a l’interior del temple i evitar les cues de gent al carrer que no tenen entrada. Aquest canvi es podria implementar a l’agost.

També es vol habilitar una zona Wi-Fi perquè es pugui comprar l’entrada des del mateix temple per Internet. A més, es vol esglaonar l’accés dels visitants al temple en trams de 15 minuts.

Un sistema per avisar de places buides

També l’Ajuntament s’ha compromès a implementar noves mesures que es posaran en marxa a partir de l’abril, quan s’intensifica el volum de visites. Una és la incorporació de sis agents cívics que treballaran a l’entorn del temple. L’altra és un sistema pioner, en fase de proves, que a través de sensors detecta les places buides d’estacionament de la zona bus i avisa els conductors en el moment de desencotxar els turistes d’on es poden adreçar per aparcar el vehicle. L’avís es fa mitjançant una pantalla informativa i també a través del telèfon mòbil.

Tot i que el consistori ha assegurat avui que aquestes mesures són fruit del treball conjunt dels últims mesos amb el veïns i comerciants del barri, aquests en canvi asseguren que no n’estan gens satisfets. Joan Itxaso, un dels vocals de l’Associació de Veïns de la Sagrada Família, considera que “renten la xapa, però el que falla és el motor”. Creuen que a l’agost serà massa tard per posar en marxa el canvi de les taquilles a l’interior del temple i que els agents cívics no donaran l’abast sinó s’eixamplen les voreres.

D’aparcament d’autobusos a zona verda

Finalment, avui també s’ha anunciat que el solar dels carrers de Lepant i Aragó es convertirà en una zona verda, tal com s’ha acordat amb els veïns. Es descarta, per tant, la idea inicial de convertir aquest espai en un aparcament per als autobusos. Una idea que els veïns ja havien criticat precisament perquè aquests terrenys estaven qualificats com a zona verda.