La volta al món a través de l'art comença a Àfrica. Una seixantena de peces dibuixen aquest continent a la planta baixa de la casa del marquès de Lió. Peces com aquesta màscara del poblat de Boni, Burkina Faso, utilitzada per a danses rituals, o aquesta fusta tallada procedent de Nigèria. El viatge continua cap a Oceania, representada, per exemple, amb aquests dos pals fets d'un mateix tronc en homenatge als guerrers de Nova Guinea. I la ruta la completen Àsia i Amèrica a les plantes més altes de les cases del marquès de Lió i Nadal, dos edificis del segle XIV rehabilitats en un temps rècord, 15 mesos, per acollir-hi aquest nou equipament. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Un equipament que omple un buit en els museus d'art de Barcelona i Catalunya i enforteix el caràcter cultural del barri de la Ribera." JAUME CIURANA, tinent d'alcalde de Cultura "Com el definiríem? És un museu d'art però que té interès especial en posar les peces en el seu context històric, geogràfic i social, i simbòlic." En aquest museu s'exposen 529 peces, però el fons de reserva és molt més ampli, només de la col·lecció Folch hi ha més de 2.000. Tot aquest fons es guarda a les instal·lacions del Museu Etnològic de Montjuic per tal de garantir-ne el bon estat de conservació. El vestíbul ha estat durant mesos un taller. Dia rere dia s'hi han fet tot tipus de treballs, com ara suports a mida que han de sostenir les peces que s'exposaran. En aquest cas, abans d'arribar a la vitrina cal una feina molt meticulosa. Les joies de finals del segle XIX de les cultures isneg, gaddang i ifugao, de les Filipines, s'han de deixar ben fixades. Una altra tasca que ha requerit moltes hores de treball ha estat la catalogació i la documentació de tot el que hi ha al museu. JOSEP LLUÍS ALAY, director de Patrimoni de l'Ajuntament "Aquestes peces normalment portaven una informació mínima, sobre l'origen, sobre quin és el paper en aquestes cultures, i el que necessitàvem d'alguna forma era en primer lloc fer un estudi a consciència. Vam cridar especialistes de tot arreu del món, també de casa nostra, i ens han asssessorat per conèxier molt millor aquestes peces." La planificació de cada sala s'ha fet pensant en les mides i la importància de cada peça que s'ha seleccionat. La col·locació també té el seu ritual. S'ha hagut de recórrer a personal especialitzat per manipular les obres d'art, com aquestes ceràmiques de la cultura Mochica, del Perú. És una de les moltes mesures de seguretat que s'han pres en el muntatge del museu. Ara, una vegada enllestida la vitrina, la sala de cultures andines és una de les primeres a estar a punt. I a poc a poc, es van col·locant les peces d'orígens diversos. Però la feina no acaba aquí. Carteles, llums... i tot l'esforç, que també ha suposat la rehabilitació de les cases grans Marquès de Llió i Nadal encara ha deixat alguna sorpresa. En els embigats gòtics d'aquesta sala s'hi han descobert escuts heràldics del segle XIV, que ajudaran a estudiar la història de l'edifici.

El barri de la Ribera guanya un nou equipament cultural, que se suma al Museu Picasso i a El Born Centre Cultural, i en què per primera vegada Barcelona mostra obres d’art d’arreu del món (Àsia, Àfrica, Amèrica i Oceania) en un únic espai i de forma permanent. La col·lecció consta de 529 peces que provenen de diversos fons. El gruix més important de l’exposició prové de la col·lecció Folch, que segons el tinent d’alcalde de Cultura, Jaume Ciurana, s’ha convertit en “l’espina dorsal del museu”. Un altre gruix significatiu, unes 120 peces, s’han rescatat del Museu Etnològic, a Montjuïc, i la resta, de diverses col·leccions privades, com la Fundació Jordi Clos o la Duran Vall-llosera. Fins i tot hi ha 10 peces procedents del Museum of Archaeology and Anthropology de Cambridge.

La volta al món en un museu

El viatge comença a l’Àfrica amb peces que dibuixen el continent amb un recorregut que va des del segle XIV a l’antic regne de Benín, a Nigèria, fins a les figures de fang de Guinea Equatorial del segle XIX. La volta al món a través de l’art continua per Oceania i Àsia, situades a la primera planta de les cases Nadal i del Marquès de Lió, rehabilitades en 15 mesos per acollir el nou museu. En aquest apartat hi trobem des de les arts de Nova Guinea, el Tibet o la Xina. I l’exposició de l’Amèrica precolombina tanca el recorregut, amb elements de la cultura del centre de Veracruz o les màscares de Mezcala.

Tot plegat pretén ser una plataforma de preservació, difusió i projecció social del patrimoni artístic de la ciutat i els col·leccionistes que hi ha col·laborat de les cultures d’arreu del món. De fet, durant l’acte de presentació, l’alcalde, Xavier Trias, ha destacat que en moments difícils per a la cultura “cal que el sector públic i el sector privat treballin conjuntament” i aquest museu, ha dit, és fruit d’aquest treball comú.

El Museu de Cultures del Món s’inaugurarà dissabte, 7 de febrer, i es podrà visitar gratuïtament fins al 7 d’abril. A més, a partir de maig el museu iniciarà el seu programa d’exposicions temporals.