El creixement que s’apuntava en el darrer Saló Nàutic s’ha confirmat amb l’Informe del mercat d’embarcacions d’esbarjo, de l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques. Al llarg de 2014, es van matricular a la província de Barcelona 461 naus, un 21,96% més que les registrades l’any anterior. Amb aquestes dades, la demarcació de Barcelona representa el 10,75% del total del mercat nàutic espanyol. Només la supera les Illes Balears, amb 634 embarcacions.

A Espanya, el 2014 va acabar amb 4.290 vaixells matriculats, el que representa un augment del 9,92%. Així, queda enrere la caiguda del 19,46% que es va registrar entre 2012 i 2013. L’increment es va concentrar en els primers nou mesos de l’any passat mentre que en el darrer trimestre es van alentir les matriculacions.

Si hi ha una dada que, segons el president del Barcelona Clúster Nàutic, Toni Tió, és símptoma de la recuperació és el creixement en un 56,72% de les naus de lloguer. Si el 2013 se’n van matricular 238 per a aquest ús, el 2014 se n’han sumat 373 arreu d’Espanya. Concretament, el 2013 les embarcacions de lloguer representaven el 5,5% del mercat a la província de Barcelona i l’any passat ja en suposaven el 12%.

Tió assegura que la recuperació és “irreversible” però el que canviarà serà la proporció entre vaixells de propietat i de lloguer. El president del Barcelona Clúster Nàutic defensa que les dades emmirallen un canvi de paradigma en la societat “quan la gent tingui diners, preferirà llogar una embarcació i no haver de fer front a les despeses fixes d’una nau de propietat”.

Toni Tió afegeix que aquest canvi d’escenari exigeix a les empreses adaptar-se a aquesta demanda. En aquest sentit, considera que les dues noves marines de Barcelona, la Marina Port Vell i la Marina Vela, ja estan enfocades cap a aquest nou model, en què el lloguer tindrà un paper clau. Conclou que les titulacions, els impostos i la legislació també s’hauran de repensar per donar-hi resposta.