Tenen entre 18 i 35 anys i un somni compartit, fer carrera com a cantants. Una plataforma per aconseguir-ho és aquest concurs internacional. Tots són conscients que s'hi juguen molt, per això, a mesura que s'aproxima el moment decisiu, els joves intèrprets busquen un moment de soledat per treballar la concentració i escalfar una mica la veu. SANTIAGO JOSÉ BALLERINI, tenor argentí "Estamos ahí para ver que no se caiga la voz, vocalizando un poquito." A escassos minuts de l'actuació, alguns revisen la partitura, i un cop s'obre la porta de l'escenari arriba l'hora de la veritat. En només cinc minuts han de convèncer el jurat amb la veu i la interpretació. Per això és important triar bé la peça. MARIA JOAO MATOS, soprano portuguesa "Tiene que ser la que te sientes mejor, que te ajuste bien." DANIEL GARRIDO, tenor espanyol "Para un cantante es una manera de que la gente te escuche, que todo el tiempo que has estado estudiando se vea reflejado en el escenario." El prestigi d'aquest concurs que porta el nom del cèlebre tenor català Francesc Viñas creix any rere any. En aquesta edició s'ha batut un rècord de participació amb més de 600 aspirants. Vénen de fins a 61 països diferents, però curiosament els coreans són la nacionalitat majoritària. Un fenomen que no és nou i que obeeix a una tradició creixent en aquest país. Però independentment de la procedència i la trajectòria, el Viñas és una oportunitat. IGNASI BORRELL, organització del concurs Francesc Viñas "Es una prova de nivell, i després els que guanyen heu de pensar que al jurat hi ha directors i representants de molts teatres que els poden interessar als cantants per fer papers i això és important per començar una carrera internacional." Però per arribar a la final que es farà a l'escenari del Liceu, caldrà que superin dues eliminatòries més.

En les audicions preliminars, els concursants tenen un màxim de cinc minuts per interpretar una ària en les categories d’Òpera i Oratori-Lied. L’elecció de la peça és molt important a l’hora d’aconseguir la millor valoració del jurat. Com explica la soprano portuguesa Maria Joao Matos, “ha de ser una ària que se t’ajusti bé i amb la qual et trobis còmoda”. Per a aquesta primera prova ella s’ha decidit per ‘Come scoglio’, d’una de les òperes més conegudes de Mozart, ‘Cosi fan tutte’. En aquesta 52a edició es presenta per segon cop al certamen i l’experiència anterior l’ha ajudat.

El Daniel Garrido és un tenor espanyol que s’estrena en aquesta competició. Diu que “per a un cantant ser aquí és una manera d’arribar al públic”, i afegeix que “serveix per mostrar tot el que has estat estudiant”. De fet, per als que comencen o tot just han acabat els estudis, aquest concurs és una prova de nivell; per als més experimentats, pot ser un trampolí per als escenaris d’arreu del món.

El primer graó per iniciar una carrera internacional

Com argumenta l’Ignasi Borrell, un dels organitzadors, entre el jurat hi ha directors i representants de teatres internacionals a qui poden interessar els cantants per interpretar un paper. És com “el primer pas per començar una carrera internacional”.

El prestigi del Francesc Viñas creix any rere any, i també el nombre de participants. En la present edició s’ha assolit una xifra rècord de 607 concursants, molt per sobre del mig miler habitual. El fenomen que no és nou és la gran presència de cantants de nacionalitat coreana. Aquest 2015 s’hi han presentat 157 intèrprets d’aquest país, on la tradició operística cada vegada arrela més.

La prova final del concurs d’aquest any es disputarà divendres. Els guanyadors actuaran en el concert que tindrà lloc diumenge 25.