Les distraccions al volant motivades, sobretot, per la manipulació d'un telèfon mòbil s'han convertit en la primera causa d'accident a les carreteres catalanes. És el primer cop que això passa i, per tant, l'excés de velocitat ha deixat d'estar al capdavant de la llista. Pel conseller d'Interior, el 2015 serà un any per corregir-ho. RAMON ESPADALER, conseller d'Interior "Aquesta és una causa de sinistralitat perfectament estalviable. Serem molt proactius, serem molt taxatius i bel·ligerants tant des del punt de vista de la sanció com de la sensibilització." El balanç de 2014, però, ha estat positiu. De gener a desembre es van registrar 140 morts, un descens del 17,6% respecte de l'any anterior. Entre els motius, la inexistència de víctimes en períodes històricament sinistres com el pont de l'1 de maig o el 15 d'agost. RAMON ESPADALER, conseller d'Interior "Que aquestes dades siguin positives no ens relaxa, no ens complau, sinó que continuem instal·lats en aquest inconformisme. Mantenim l'inconformisme perquè encara hi ha molt camí per recórrer." Per demarcacions, Girona va experimentar la reducció més acusada, un 43%. La segueix Barcelona, on els 76 morts de 2013 es van reduir fins als 60. Lleida va registrar un decrement del 13% però, en canvi, a Tarragona es va incrementar la mortalitat a les carreteres en un 17%. El perfil de conductor que té una sinistralitat més elevada és el d'un home de més de 55 anys que es veu implicat en accidents en horari laboral de tarda. Per contra, el 2014 va finalitzar amb una tendència positiva per al col·lectiu de motoristes, la mortalitat dels quals es va reduir un 21%.

El Servei Català de Trànsit ha fet avui el balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes durant el 2014. Hi han perdut la vida 140 persones, 30 menys que l’any passat i 106 menys que fa quatre anys. També s’ha reduït de 902 a 795 el nombre de ferits greus en accidents de trànsit. Les províncies on més ha baixat la sinistralitat han estat Barcelona, amb 60 víctimes mortals (16 menys que el 2013) i Girona, on el nombre de morts ha baixat un 43% (de 35 a 20 en només un any). Aquest bon balanç en acabar l’any, que consolida la tendència positiva d’anys anteriors, ha estat possible perquè durant el 2014 no hi va haver cap víctima mortal a tot Catalunya en períodes històricament sinistres com el pont de l’1 de maig o el 15 d’agost.

En presentar aquest balanç, el conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha volgut deixar clar que aquestes dades positives no faran abaixar la guàrdia del Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra, per a qui qualsevol nombre de víctimes superior a zero serà sempre excessiu. En aquest sentit, el Departament d’Interior redoblarà esforços durant el 2015 per combatre les distraccions al volant, que aquest any s’han convertit en la primera causa d’accident a les carreteres catalanes. Fins ara ho era l’excés de velocitat. “Serem molt proactius, serem molt taxatius i bel·ligerants tant des del punt de vista de la sanció com de la sensibilització”, ha anunciat Espadaler, convençut que les distraccions al volant són “una causa de sinistralitat perfectament estalviable”.

L’any 2014, la sinistralitat ha baixat entre els conductors de totes les franges d’edat, excepte les de 55-64 i la dels més grans de 74 anys. També ha augmentat lleugerament, de 13 a 16 persones, el nombre de morts estrangers a les carreteres catalanes. El perfil de conductor que ha tingut més accidents és el d’un home de més de 55 anys que es veu implicat en accidents en horari laboral de tarda. Per contra, el 2014 va finalitzar amb una tendència positiva fins i tot per al col·lectiu de motoristes, la mortalitat dels quals es va reduir un 21%. El Servei Català de Trànsit ha fet aquest any campanyes de conscienciació específiques per a motoristes, després del repunt d’accidents que va patir aquest col·lectiu el 2013. Durant el 2014, hi ha hagut menys morts a les carreteres a bord de tota mena de vehicles, a excepció dels ciclistes: el 2013 en van morir cinc i, durant el darrer any, n’han perdut la vida sis.