Renovar, modernitzar i adaptar els mercats a les necessitats i les demandes actuals. Aquest és l’objectiu del Pla estratègic de mercats (2015-2025) que ha presentat el govern municipal a la sessió plenària d’aquest matí. El regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi, ha dit que és un “full de ruta” ambiciós que arriba després de gairebé un any de treball i més d’una vintena de reunions amb 250 persones vinculades al món dels mercats i el comerç de la ciutat.

El pla incorpora 39 mesures i 153 accions de govern que s’hauran d’aplicar durant la propera dècada. Entre aquestes mesures, hi ha la d’adaptar els horaris dels mercats als nous hàbits de consum, mantenir-ne el lideratge com a distribuïdors del producte fresc de Barcelona i potenciar el producte de proximitat o de valor afegit, com els aliments ecològics i artesans. El document també explora noves vies de treball, com impulsar el canal digital de Mercats de Barcelona, planificar el relleu generacional dels paradistes o potenciar el mercat com a lloc de formació gastronòmic.

L’oposició en critica la manca de concreció

L’oposició en comparteix el contingut i els objectius però retreu al govern municipal manca de concreció. Per la regidora del PSC Sara Jaurrieta, són “mesures generalistes” amb una cronologia de “farciment” i manca de valoració pressupostària. Jaurrieta també s’ha mostrat preocupada per l’increment dels establiments destinats a turistes del Mercat de la Boqueria, que han passat “del 10 al 18% els últims tres anys”, en detriment del producte fresc.

El PP retreu al govern que hagi trigat tres anys a fer aquest pla estratègic. El regidor popular, Xavier Mulleras, diu que “arriba tard, sense concreció pressupostària i sense pla financers”, cosa que vol dir que “té molt poques garanties de compliment”. Mulleras s’ha mostrat favorable a atreure el públic familiar als mercats amb la incorporació de ludoteques o potenciar el “show cooking” dins dels mercats. Per la seva banda, Isabel Rivas, la regidora d’Iniciativa, també considera que “queda clara l’aposta”del consistori “però no la concreció” i que algunes mesures són simples “enunciats”.

Més conciliador ha estat Jordi Portabella, d’ERC+Rcat+Dcat, que ha durant anys va ser el president de l’Institut Municipal de Mercats. Assegura que el projecte “està bé” però que al govern li caldrà “molta força i molta decisió” per poder-lo tirar endavant. Portabella recorda que “si amb 30 anys s’han transformat la meitat dels mercats de la ciutat” amb una dècada caldran “molts esforços i diners” per aconseguir-ho.

El regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi, ha negat la manca de concreció del Pla estratègic de mercats i ha assegurat que tant les prioritats “estan marcades i establertes” i “el pressupost està garantit”.