Albert Garcia, membre dels Amics de la Bici, ha criticat que l’Ajuntament de Barcelona “fa els carrils més estrets del que preveu la normativa” i inclou les clavegueres i l’espai separadors per arribar a 0,80 o 1,20 metres de carril, que no és la calçada. Segons Garcia, aquesta és una mida inferior que la que recomanen els manuals, que fixen la distància de gàlib mínima d’1,75 metres, d’acord amb l’espai que necessita el ciclista per moure’s. 

 

Per exemple, el ‘Manual per al disseny de vies ciclistes de Catalunya’, editat per la Generalitat de Catalunya, aconsella una amplada mínima d’1,50 m per als carrils monodireccionals en zona urbana, 1,75 m si són en sentit contrari i 2 metres si són bidireccionals.

Garcia ha apuntat les crítiques cap a les grans reformes d’aquest mandat com l’avinguda Diagonal, el Paral·lel o el passeig de Gràcia, i ha denunciat que “el consistori no ha fet una planificació adequada” en aquestes vies.

El portaveu dels Amics de la Bici ha titllat de “nyap” el nou carril que s’ha construït a l’avinguda Diagonal, i opina que deixa el ciclista en una posició d’indefensió. Per això, proposa que s’ampliï la via i s’hi instal·lin gomes separadores, l’únic element que “dóna seguretat real al ciclista”. Pel que fa aquesta avinguda, Garcia també denuncia un mal disseny: “si sóc un ciclista que vaig per la Diagonal i em vull incorporar en qualsevol carrer, em jugo la vida”, afirma, perquè els carrils estan situats a l’esquerra i totes les vies per girar són a la dreta.

Reclamen més carrils a l’Eixample

L’amplada del carril també és un conflicte al carrer de Provença, on les obres han convertit el carril en bidireccional. Els Amics de la Bici denuncien que “és estret” i reclamen més carrils bici a l’Eixample, un districte “prou gran” on només hi ha vies per als ciclistes als carrers de Provença, Diputació i Consell de Cent.

Pel que fa l’avinguda del Paral·lel, els Amics de la Bici afirmen que instal·lar un carril central perjudica la seguretat dels ciclistes, dificulta els girs cap a l’Eixample i destrossa “un dels millors carrils bici de la ciutat”. Segons l’agrupació, no era necessari fer aquestes obres sinó que s’havia d’apostar per una bona “regulació semafòrica” que beneficiés la bicicleta i que prohibís el gir dels cotxes amb un semàfor en vermell a les cruïlles on s’havien produït atropellaments.

Prohibició encoberta al passeig de Gràcia

La transformació dels laterals del passeig de Gràcia en un carril 30 és una “aberració total”. Amb aquesta contundència parla Albert Garcia, que afirma que els ciclistes que treballen com a missatgers no poden utilitzar la via i busquen alternatives perquè sempre hi ha molts turistes . El lateral del passeig, on hi conviuen vehicles i ciclistes, s’ha convertit també és una zona preferent per als vianants. Aquesta fet fa que traslladar-s’hi en bicicleta sigui ineficient i, per tant, s’hagi convertit en una “prohibició encoberta”, afirma.

Els ciclistes també critiquen les fórmules “ineficaces” en rotondes com la de Marina amb Meridiana, on els usuaris han d’accedir a l’interior de la rotonda, un fet que alenteix la circulació i “penalitza els ciclistes”. Per això, des d’Amics de la Bici proposen situar els carrils a l’exterior de les rotondes, amb prioritat per als ciclistes.