Cada dia entren i surten de la ciutat per la Gran Via uns 90.000 vehicles. Per fer de les Glòries un pulmó verd resulta necessari reconduir aquest trànsit per sota de la plaça. Això es farà amb un túnel soterrat que donarà aquest aspecte a les Glòries venint des del centre per sortir cap a la ronda i que tindrà aquesta altra perspectiva per als cotxes que entren a Barcelona per la Gran Via. En una primera fase, s'excavarà el túnel des del carrer de los Castillejos fins al de Badajoz. Un tram d'uns 500 metres que costarà 98 milions d'euros. El projecte preveu allargar la galeria soterrada en una segona fase fins a la rambla del Poblenou. El túnel acabarà fent gairebé un quilòmetre de llarg i el cost total pujarà als 170 milions d'euros. Es tracta d'una obra complexa, ja que els cotxes hauran de passar per sota de dos túnels de Rodalies i un altre de metro que ara creuen la plaça, a una profunditat de 25 metres. ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "Des d'un punt de vista del que és la maquinària governamental tot està llest per apretar el gallet, això és el més important de tot. No hi ha cap motiu perquè hi hagi cap mena de retard." Les obres han de començar el primer trimestre de l'any que ve i s'allargaran uns quatre anys, dos per cada fase. El projecte se sotmetrà a votació dijous en comissió, però per tirar endavant els treballs caldrà tenir aprovat el pressupost de 2015. Sense aquests comptes no hi haurà diners. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Es pot tirar més endavant o tenir dificultats de tirar-ho endavant si no tenim pressupost i hem d'anar a un pressupost prorrogat. Però inclús així buscarem solucions, sempre busquem solucions i jo crec que hi haurà grups que estaran interessats en ajudar-nos a que això vagi endavant." Es vol que el túnel de la Gran Via sigui el més avançat possible tecnològicament. Fins i tot no es descarta que el pas dels cotxes pugui generar l'energia necessària per fer-hi funcionar la il·luminació. Aquests separadors de formigó vermell que els segreguen del trànsit rodat els fan fàcils de detectar. Ja es pot circular pels carrils bici provisionals que travessen la plaça pel centre. N'hi ha un a banda i banda en funció del sentit de circulació. Davant de l'edifici del Disseny Hub, els treballs d'urbanització provisional de la meitat sud de la plaça avancen a bon ritme. Estaran enllestits el 13 de desembre d'aquest any coincidint amb la inauguració del Museu del Disseny. L'estructura metàl·lica de la pèrgola ja està gairebé enllestida. Es convertirà en un umbracle on s'anunciaran les activitats culturals de la ciutat. A tocar del Mercat dels Encants les alzines del viver temporal ja estan alineades. Esdevindrà un jardí provisional per a les més de 200 alzines que s'acabaran replantant al definitiu parc urbà de Glòries. I l'esquelet del punt d'informació ja s'ha aixecat. Aquí, s'hi explicaran les activitats i serveis de la plaça i s'hi instal·larà un punt de lloguer de bicis. També està a punt el solar on es construirà a partir de desembre aquest edifici amb 105 habitatges amb serveis per a gent gran. Estarà ubicat (a l'illa que formen els carrers de Ciutat de Granada, Bolívia i Badajoz), darrere de la Torre Agbar. I a la meitat nord de Glòries, ja està en marxa la construcció de l'Escola dels Encants, a la intersecció dels carrers del Consell de Cent i de Cartagena. Quan estigui acabada, el setembre de 2015, disposarà de quatre plantes on s'impartiran els cursos d'educació infantil i primària.

El projecte, amb un cost de 170 milions d’euros, proposa dos tubs independents amb circulació en una única direcció que seguiran el traçat de la Gran Via de les Corts Catalanes per sota dels túnels ferroviaris que ja existeixen al subsòl.

Els túnels urbans tenen una longitud de 957 metres. L’actuació s’executarà en dues fases: en una primera s’actuarà en el tram de Los Castillejos-Badajoz i, en una segona, al tram Badajoz – Rambla del Poblenou. Cada fase té una durada prevista de 24 mesos i l’objectiu del govern és que els treballs puguin començar el primer semestre de 2015. L’obra s’haurà d’executar amb càrrec al pressupost d’inversió municipal i caldrà que s’aprovi al plenari amb el suport dels grups.

El soterrament del trànsit de Glòries és un dels compromisos assumits amb els veïns per garantir la mobilitat a la zona i per permetre que la plaça s’acabi convertint en el gran parc urbà Canòpia urbana. Les previsions del consistori és que la mitjana diària de densitat de cotxes sigui d’uns 90.000 vehicles.

Un nou carril bici provisional travessa la plaça

La transformació de la plaça de les Glòries un cop enderrocada l’anella avança i aquest dimarts ha entrat en funcionament i amb caràcter provisional un nou carril bici que travessa la plaça pel centre, amb doble sentit de circulació. Es pot reconèixer fàcilment perquè està segregat del trànsit rodat mitjançant uns separadors de formigó de color vermell.

També avancen a bon ritme els treballs d’urbanització provisional de la meitat sud, obres que han de dotar  d’usos i serveis aquest espai mentre no s’hi construeix el parc urbà. L’estructura metàl·lica de la pèrgola, que també ha de servir d’umbracle, ja està gairebé enllestida. L’Ajuntament ha informat que en aquest espai es comunicaran les activitats culturals de la ciutat. Per altra banda, les alzines del viver temporal al costat del Mercat dels Encants ja estan alineades i l’esquelet del punt d’informació, aixecat. Tal com va avançar BTV, el consistori ha anunciat que el servei gratuït de gandules i para-sols s’ampliarà almenys fins a finals d’any després de l’èxit assolit amb la prova pilot.

L’escola dels Encants obrirà pel curs 2015-2016

El que ja està en marxa també és la construcció de l’escola dels Encants, situada al carrer del Consell de Cent amb Cartagena. L’objectiu és que aquest centre d’Infantil i Primària estigui enllestit al setembre de 2015, coincidint amb el curs escolar. L’edifici tindrà quatre plantes i espais com una pista poliesportiva, un pati, un gimnàs i una biblioteca.

També en l’àmbit dels equipaments, al desembre començaran a aixecar-se els 105 habitatges amb serveis per a gent gran. L’edifici s’ubicarà a l’illa de carrers compresa entre Ciutat de Granada, Bolívia i Badajoz. El pressupost és d’11,6 milions d’euros.