Un 10% dels motoristes barcelonins circulen amb excés de velocitat. Destaca l'avinguda Diagonal, on un 25% de les motos no respecta la limitació. Les estadístiques diuen que el 100% dels conductors utilitzen el casc però encara avui és possible trobar algú sense aquest element de seguretat. Una mala pràctica que va en augment és no indicar els girs amb l'intermitent. A més, un de cada quatre motoristes arrenca abans que el semàfor es posi en verd. Tot i això... LLUÍS PUERTO, tècnic de la Fundació RACC "Estem molt millor que fa set anys, amb més motos. Per tant, aquí l'usuari està complint amb els seus deures perquè fa menys pràctiques de risc." A llarg termini, les víctimes mortals també s'han reduït. Però segons el RACC hi ha un clar estancament des de l'any 2011. De fet, el nombre de ferits greus es manté en xifres similars des de fa tres anys amb una mitjana de 156 víctimes greus a l'any. L'envelliment del parc de motos hi té a veure. El 45% dels vehicles tenen més de set anys. "S'hauria de plantejar un pla similar al pla PIVE. Ajudes a la compra de motos perquè tenim un parc molt antiquat." El RACC també proposa que les motos elèctriques puguin circular pel carril bus per incentivar-ne la compra. En l'apartat d'infraestructures, reclama a l'Ajuntament millorar les zones avançades de motos. Afirma que a la meitat no s'hi pot accedir.

Aquest setembre ha estat especialment negre i en només set dies van morir quatre persones que circulaven en moto. Segons dades que ha presentat el RACC, també ha repuntat la xifra de ferits greus. Des de 2010 no només no s’ha reduït pràcticament sinó que s’ha observat un repunt. El 2011 n’hi va haver 133 i l’any passat la xifra va ser de 156.

La companyia ha elaborat una llista dels hàbits dels conductors que podrien ajudar a entendre el repunt de la sinistralitat. L’informe assenyala, per exemple, que el 32% dels motoristes no senyalitzen els girs en cruïlla, un mal costum que incrementa el risc d’impacte. Si bé altres factors de risc, com circular per sobre de la limitació de velocitat van a la baixa, l’hàbit de no indicar amb l’intermitent un gir ha augmentat un 41,8% en aquests anys, segons l’auditoria feta per l’entitat a partir de controls de cruïlles i enquestes.

El RACC recomana intensificar les campanyes de formació i incidir en les campanyes de control de velocitat. En matèria d’infraestructures, la companyia asseguradora també considera positiu que s’auditi l’estat del paviment a la xarxa urbana. Una altra de les recomanacions que fa l’estudi és que les motos i ciclomotors puguin fer ús dels carrils bus que hi ha als accessos de la ciutat, com el de la C-31.

Sostenibilitat

L’auditoria del RACC al parc de motos de Barcelona ha detectat que les motos de més de set anys suposen un 45% de la circulació total i que això es tradueix en un impacte elevat en la qualitat de l’aire. El 15% de les motos també fan un soroll elevat que destaca per sobre dels nivells acústics del trànsit habitual.