XAVIER MASSÓ secretari general d'ASPEPC-SPS "Treballem més per menys... el que diu la consellera que el curs comença amb normalitat és com un aparador... ven fum." ANNA ELVIRA, portaveu USTEC-STES "Alguns diuen que la Lomce neix morta, però ens preocupa que ens quedarà d'aquesta llei quan tot això passi..."

“Se’ns ha augmentat l’horari laboral, la tutoria no té assignat horari, al professor se li demana que faci més hores per menys sou i la senyora consellera, amb un aire triomfal, diu que el curs comença amb normalitat. És la imatge d’un aparador que si entres a comprar a dins no hi ha res, la consellera ven fum.” Així de contundent ha estat el president d’ASPEPC-SPS, Xavier Massó, amb les paraules de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, qui malgrat els canvis en aquest curs s’ha mostrat tranquil·la.

Els sindicats que formen part de la mesa sectorial han qualificat la situació de l’ensenyament públic català d'”insostenible” i han denunciat que, tot i que el missatge general és que aquest any hi ha més alumnat i més professors, la realitat no és tan senzilla. “Hi ha més nens i 815 professors més, però la realitat és que encara són insuficients“, ha denunciat Empar Burgeño, de la secció d’ensenyament d’UGT, que també ha alertat que desconeixen si aquests vuit-cents mestres tenen jornades completes o parcials i en quina proporció. Marc Sanhuesa, responsable d’Ensenyament Públic de CCOO, ha afegit que “el 2009 érem 71.000 i ara estem en 64.800 professors“, i ha conclòs que les xifres parlen per si mateixes.

La portaveu d’UGT ha alertat també que s’ha normalitzat la precarització d’una part dels treballadors: “que hi hagi treballadors de primera i de segona”, i ha criticat Rigau, que ha justificat la situació de precarietat dels substituts amb l’argument que assumeixen menys responsabilitat. Burgueño ha reivindicat que “els substituts no són treballadors de segona, i arrosseguen també una important retallada salarial des de fa tres anys.”

Pel que fa a la LOMCE, la portaveu d’USTEC-STEs, Elvira Sánchez, ha negat que els efectes de la nova llei d’educació no es notin en els centres catalans, i ha posat com a exemple l’assignatura obligatòria de religió (o valors culturals per als que la triïn), durant la primària. Sánchez ha recordat també que les matèries de medi natural i social també es veuran afectades en haver-se d’avaluar de forma separada. Finalment ha negat l’argument de la consellera, que afirma que les assignatures se seguiran cursant amb normalitat i s’avaluaran per separat.

Sánchez ha alertat també del tractament del català en la nova llei i ha recordat que, tal com es va demostrar en la mobilització convocada per Som Escola el 14 de juny passat, la societat civil defensa la immersió lingüística. Els sindicats han recordat a la comunitat educativa que tenen tot el suport per continuar amb la immersió lingüística, però han tornat a mostrar-se crítics amb l’actitud del govern català: “les instruccions no són clares sobre si realment estem blindats per mantenir la immersió.”

Els sindicats han abordat, per acabar, el decret de direcció que segons han dit “deixa tocada de mort la democràcia als centres.” Els preocupa que, tot i que molts diuen que la LOMCE durarà pocs anys, alguns aspectes de la llei hagin arribat per quedar-se. Amb tot, han encoratjat els centres educatius públics a “resistir de veritat una llei intrusiva, que ataca greument algunes garanties de l’estat del benestar a Catalunya, l’educació pública, gratuïta i democràtica” i han ofert assessorament tècnic i legal als que decideixin desobeir la norma.