“Em va cridar l’atenció una capsa de fusta revestida de paper d’un color blau cobalt. Quan la vaig obrir, sorpresa! Davant meu hi havia un munt de plaques de vidre en posició vertical, numerades cronològicament. A l’espai del fons hi havia el visor estereoscòpic, que em va fer comprendre el tipus de fotografia de què es tractava.” És a dir, que estaven fetes per ser vistes en tres dimensions: la càmera capturava la mateixa imatge dues vegades amb una distància de pocs mil·límetres, la mateixa que separa els dos ulls. El resultat es podrà veure a l’AFC de diverses maneres: amb un visor estereoscòpic, els anàglifs amb unes ulleres 3D i, fins i tot, en paper. La mostra “La Gran Guerra” s’inaugurarà l’1 de setembre i anirà a càrrec del periodista Lluís Permanyer i de l’historiador Agustí Alcoberro.

Qui n’és l’autor?

Francesca Portolés exposa unes 40 de les 70 fotografies, la majoria fetes dins les trinxeres i les ciutats bombardejades del nord de França, segurament per un soldat francès. Són molts els soldats que van documentar el dia a dia de la guerra, amb l’objectiu d’enviar les fotografies a la família. Però molts d’aquests clixés també van arribar a la premsa internacional i per això alguns països van prohibir l’ús de les càmeres.  Encara no se sap qui és l’autor de les fotografies descobertes per Portolés. Un clixé de l’Arc de Triomf de París el dia de l’armistici fa pensar que va sobreviure a la guerra. L’altra incògnita és com aquest material va arribar fins a Barcelona. Qui vulgui investigar seriosament sobre el cas és benvingut i pot apropar-se a l’AFC.