Podem trobar dos punts de partida a l’aparició de samarretes reivindicatives de la ciutat. D’una banda, des de JoSócBarcelona lamenten que, mentre altres ciutats com Nova York tenen dissenys propis, els “souvenirs” que trobem a la ciutat només beuen de l’arquitectura gaudiniana o són records genèrics d’Espanya. D’altra banda, des de Productes de la Terra, atribueixen aquest boom a la necessitat de “diferenciar-se dins de la globalitat”. A tall d’exemple, expliquen que “si dius que ets de Barcelona, t’iguales a tres milions de persones”.

Ja sigui per un motiu o un altre, les samarretes que parlen de la ciutat o en reivindiquen algun barri han proliferat, tant a les botigues com al carrer. El secret de l’èxit, segons els creadors del model “Sóc d’Horta”, és trobar un missatge ràpid que pugui portar tothom, independentment de l’edat i el sexe. Així, podem trobar lemes com “Sant Andreu de Palomar no és Barcelona”, “República independent de Gràcia” o “Sóc del Poblenou”. També hi ha models que donen protagonisme amb molta originalitat i imaginació a elements tan barcelonins com la Torre Agbar, el Mercat de Sant Antoni, el Parc Güell i, fins i tot, el Bicing.

Tot i que amb la venda per Internet els creadors d’aquestes samarretes poden arribar al Japó o Austràlia, més aviat s’adrecen al comprador local. Des de Productes de la Terra, expliquen que dues quartes parts dels compradors de la botiga ubicada a la plaça de la Vila de Gràcia són els mateixos graciencs i els barcelonins del voltant. Una altra quarta part està representada per ciutadans de l’àrea metropolitana. En darrera posició, hi queden els compradors estrangers.

Shirt BCN assegura que el sector de les samarretes ha crescut molt en els últims anys. Reconeix, però, que més enllà dels dissenys reivindicatius, “realment et guanyes la vida fent roba industrial”. Això sí, un model pot obrir moltes portes i l’empresa explica que gràcies al “Sóc d’Horta” s’han donat a conèixer al barri i han aconseguit més encàrrecs.