El pont de Calatrava és tot un clàssic dels anuncis de cotxes però, ara per ara, resta lluny de ser un atractiu turístic. Els veïns de la zona ho corroboren. "Aquí mai hi veig cap turista però si venen els rebrem amb els braços oberts". L'Ajuntament ha inclòs el pont com un dels punts d'interès de la zona. Per fer-los més visibles s'han instal·lat aquests senyals que n'indiquen la direcció. El mateix es farà a la resta de districtes amb l'objectiu d'atraure turisme per descongestionar els circuits més habituals, els més coneguts pels turistes. "La Sagrada Familia, Montjuïc, la zona del puerto..." La mesura forma part d'un paquet que, amb 500.000 euros de pressupost, es nodreix dels diners recaptats amb la taxa turística. Part d'aquests ingressos es destinen a editar la revista 'Barcelovers', que es distribueix a hotels i congressos d'arreu del món. Els diners recollits també han servit per obrir aquest web que explica l'oferta formativa d'estiu a Barcelona. Des que el 2012 va entrar en vigor la taxa turística Barcelona ha recaptat un total de set milions d'euros, dels quals el consistori gestiona la meitat, 3,5. D'aquests n'han invertit 3,2 en projectes que tenen l'objectiu de descentralitzar l'activitat turística a la ciutat. L'Ajuntament també vol obrir oficines turístiques virtuals. En una primera fase s'instal·laran a l'Oficina d'Informació Turística de la plaça de Catalunya, a la del carrer de la Ciutat i al Recinte Modernista de l'Hospital de Sant Pau. Amb unes pantalles tàctils s'informarà dels punts d'interès de cada barri.

Des de la posada en marxa de l’impost, el novembre de 2012, l’Ajuntament ha ingressat un total de set milions d’euros. D’aquests, n’ha destinat la meitat a iniciatives que pretenen “impulsar el turisme sostenible, responsable i de qualitat”. L’altra meitat els gestiona Turisme de Barcelona per “dur a terme accions de promoció internacional”. Ara s’ha acordat destinar mig milió d’euros a fer noves accions relacionades amb la presència del turisme als barris.

Millor senyalització

El consistori col·laborarà amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els Ferrocarris de la Generalitat de Catalunya (FGC) perquè al transport públic hi figurin senyalitzats els punts d’interès als barris que estan marcats en els plans de turisme de cada districte. Una acció que té 72.600 € pressupostats. També es potenciarà la senyalització turística per a vianants als carrers dels districtes de l’Eixample, Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu , Gràcia i Sarrià – Sant Gervasi. L’operació té un pressupost total de 44.320 €.

Un total de 64.000 € es destinaran a posar en marxa una oficina turística virtual, consistent en una base de dades que es podrà consultar a través de pantalles tàctils. Les primeres pantalles es posaran a l’Oficina d’Informació Turística de la plaça de Catalunya, a l’oficina de l’Ajuntament al carrer de la Ciutat i al Recinte Modernista de Sant Pau. La intenció és estendre aquest model a altres espais informatius de la ciutat. Les rutes turístiques als barris també tindran una aplicació per a dispositius mòbils (51.232 €)

‘Barcelovers’ i grans esdeveniments

La partida més gran (132.072 €) es destina a l’edició de la revista ‘Barcelovers‘, que es distribueix als hotels, fires i congressos i grans esdeveniments que s’organitzen a Barcelona. Un serà la fira de professionals del sector dels creuers Seatrade Med Cruise Convention, que arribarà a la ciutat entre el 16 i el 18 de setembre.

Segons la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, aquestes actuacions van encaminades a “aconseguir una distribució més heterogènia al territori dels beneficis econòmics derivats del turisme i dels problemes de sobrecàrrega que es produeixen en determinats espais”.