Al web d'Uber ho diu molt clar: guanya diners amb el teu cotxe. Per tant, no es tracta de compartir despeses sinó de lucrar-se amb el vehicle particular oferint trajectes bastant més econòmics que els taxis regulats. El sector del taxi no ha trigat a alçar la veu per denunciar aquesta iniciativa per competència deslleial i intrusisme. Avui al matí la Taula Tècnica del Taxi s'ha manifestat a la plaça de Catalunya. JOSÉ MARÍA SÁNCHEZ, secretari general de STAC "La aplicación lo que tiene de ilegal es que se carga el sector del taxi, radicalmente. Es la liberalzacion total. El hacer servicios con vehículos particulares en este país está prohibido." L'altra protesta ha estat a la plaça dels Països Catalans, convocada pel col·lectiu minoritari Elite, que han estat precisament els que han cridat a la vaga de 24 hores. TITO ÁLVAREZ, portaveu d'Elite "Queremos immobilización de los vehículos, que paguen las sanciones y si no, que no salgan los vehículos. Queremos que quiten, que borren del mapa, todas las aplicaciones ilegales que tenemos hoy en día." L'aturada, a la pràctica, ha estat gairebé total. Durant el dia ha estat força complicat veure circular algun taxi, i molt més encara, trobar-ne algun a les parades. De fet, algunes fins i tot han hagut d'incorporar informadors. "He de caminar però vull veure moltes coses i hi ha molta distància. I no hi ha taxis." "És horrorós no tenir servei de taxi. No volem perdre el vaixell." "Queremos servicios mínimos aquí para los de España y para los extranjeros." Com bé s'ha pogut notar bona part del sector no ha treballat avui, però diuen que estan força satisfets amb els primers passos que ha començat a fer l'Administració. Això sí, asseguren que si no s'avança ràpid, mantindran la vaga de 24 hores convocada per al proper 1 d'agost." De moment la Generalitat ha reclamat a Uber que cessi l'activitat i ja ha avisat que es multaran els conductors que facin transport de viatgers il·legals amb fins a 6.000 euros i el precintatge del vehicle. Per la seva banda, Foment va revelar ahir que també se sancionarien els usuaris del servei amb multes de fins a 600 euros.

La manifestació ha aplegat unes 3.500 persones i uns 60 taxis, que han fet un recorregut de protesta des de la parada de taxis de l’estació de Sants fins a les oficines de lloguer que fa servir Uber, a l’avinguda Diagonal. Paral·lelament uns 250 taxistes i vuit vehicles s’han manifestat des de la plaça de Catalunya fins a la de Sant Jaume, amb el lema “No a l’intrusisme, fora apps il·legals”. La vaga, convocada per Elite, ha tingut un seguiment elevat durant el matí, i s’ha complementat amb una protesta

 

Els taxistes protesten contra les aplicacions que, segons ells, faciliten l’intrusisme “sota el paraigua del consum col·laboratiu”. És el cas de l’aplicació Uber, amb seu als Estats Units i en funcionament en diverses ciutats a tot el món, que ja va aixecar polseguera entre els taxistes quan va arribar a Barcelona. Un dels serveis que ofereix aquesta aplicació, l’anomenat UberPOP, permet a qualsevol persona donar-s’hi d’alta per realitzar serveis de taxista amb els usuaris d’Uber, sense necessitat de tenir cap tipus de llicència o permís. Uber ha publicat aquest mateix dimecres un tuit en què s’afirma que “pot ser difícil moure’s avui per Barcelona”, en referència a la vaga dirigida contra la mateixa empresa, i ha activat un descompte del 50% durant tot el dia.

La Generalitat ha informat aquest dimarts que multarà els conductors d’Uber amb 6.000 euros i la immobilització del vehicle, i demanarà que l’aplicació cessi l’activitat a Catalunya. Paral·lelament, el Ministeri de Foment va anunciar que també multaria els usuaris de les aplicacions que permetessin utilitzar cotxes privats com a transport públic. Aquest anunci va aixecar polèmica entre els usuaris de la plataforma BlaBlaCar, que posa en contacte conductors i viatgers per compartir les despeses dels desplaçaments interurbans. El mateix ministeri, però, va esclarir més tard que compartir cotxe no és il·legal si es fa sense ànim de lucre, com és el cas de BlaBlaCar.

Les aplicacions que treballen amb usuaris i taxistes amb llicència, com Hailo o MyTaxi, s’han volgut desmarcar de les pràctiques d’Uber. El director general de Hailo Barcelona, Carles Lascorz, explica que “Uber ataca gratuïtament els taxistes quan afirma que volen posar fre a la innovació”, i afegeix que els serveis que ofereixen les aplicacions com la seva apropen la tecnologia al taxi “complint amb la legalitat”. De fet, Segons Lascorz, les aplicacions com Hailo tenen molt bona rebuda entre els taxistes.