El més important és posar-ho difícil. Cal lligar totes les parts desmuntables, com el seient, i posar cadenats com més resistents millor. POL HUERTAS, Associació Recircula: "Si el lladre passa per davant d'un aparcament i veu cinc bicis i una té el seient lliure, agafa, cinc segons, treu el seient i se'n va amb un seient a casa." En Pol és tècnic de l'Associació Recircula. Afirma que, ara per ara, l'opció més fiable és el cadenat en forma de u i fer servir cargols Allen de cinc costats per fixar les rodes. Una protecció que no és, tampoc, garantia de res. Segons una enquesta del Bicicleta Club de Catalunya gairebé la meitat dels ciclistes barcelonins han patit alguna vegada un robatori. Per això reclamen als cossos de seguretat que incrementin la pressió sobre els lladres. ALBERT SANZ, president del BACC: "Que no hi hagi la percepció que robar una bicicleta es pot fer de manera tan impune i vendre-la fàcilment. El registre de bicicletes s'hauria de potenciar molt més, amb un únic registre a nivell de tot l'estat. I després que la DGT agafés aquest instrument i l'utilitzés per fer control de bicicletes al carrer." Una de les recomanació que fan els Mossos d'Esquadra és guardar la factura amb el número de sèrie o de bastidor. Així, quan es denuncia una bicicleta robada, la poden introduir al registre de bicicletes sostretes. Un registre que també permet saber a aquells que compren bicicletes de segona mà si es tracta d'una bici robada. JOAN CARLES BALANGUER, cap de la unitat regional de proximitat: "S'introdueix el número de bastidor al cercador i el comprador pot veure si es tracta d'una bicicleta robada. Si és així ha d'avisar els cossos de seguretat." Els robatoris de bicicletes han fet néixer negocis que busquen convertir-se en una solució per als ciclistes. Aquest aparcament 24 hores al Poblenou, n'és un exemple. CARLOS HELGUERA, Team Royal 24H: "Pueden dormir tranquilos y saben que aquí no van a tener problemas ni con el sol, la lluvia, ni la delincuencia. Porqué también por aquí hay muchas discotecas y hay mucho nivel de delincuencia. No es solo que te la roben, sinó que te la destruyen." Les tarifes s'adapten a les necessitats de cadascú. Un abonament mensual costa 15 euros.

Segons el Bicicleta Club de Catalunya s’han de buscar solucions als robatoris de bicicletes que, diàriament, pateixen els ciclistes a Barcelona. Consideren que s’hauria de potenciar i unificar el registre de les bicicletes. Segons el BACC, caldria que es registrés qualsevol compravenda que tingués lloc en l’àmbit nacional. Aquest registre, afegeix el BACC, podria ser incorporat a la base de dades de la DGT i ser utilitzat per qualsevol cos policial per comprovar la propietat de les bicicletes robades.

Nova eina dels Mossos d’Esquadra per detectar bicis robades

Des del mes de gener els Mossos d’Esquadra han obert al públic el seu registre de bicicletes robades. A través del web del cos qui ho vulgui pot utilitzar el cercador per comprovar si una bicicleta consta com a robada. La idea és que els possibles compradors de bicicletes de segona mà puguin denunciar els venedors si detecten, a través d’aquesta eina, que la bici forma part del registre de la policia.

Consells per prevenir robatoris

Segons els Mossos d’Esquadra el perfil de lladre més habitual és aquell que es dedica a robar bicicletes mal lligades. Aconsellen, per tant, que s’utilitzin cadenats de qualitat i que es protegeixin totes les parts desmuntables de la bicicleta. Segons especialistes consultats, ara per ara, els cadenats que més bé funcionen són els que tenen forma de u. També aconsellen canviar els caragols que subjecten les rodes i substituir-los per caragols per a clau Allen de cinc costats (es tracta d’una eina que no acostumen a dur els lladres a sobre).

Nous negocis per prevenir robatoris

El mes d’abril es va inaugurar a les Corts el Bicipark, un servei d’aparcament 24 hores que incorpora taller de reparacions. Al Poblenou fa un any i mig que funciona una iniciativa similar. Es diu Team Royal 24h i ofereix diverses tarifes per aparcar les bicicletes que s’ajusten a les necessitats de cadascú. El paquet bàsic, que permet aparcar i retirar la bici de set del matí a 11 de la nit, costa 15 euros mensuals.