Les persones grans acostumen a tenir hàbits rutinaris, compren el pa, el diari o es tallen el cabell als mateixos comerços. Per això, la figura del botiguer del barri és clau en el projecte Radars. El Francesc és el primer comerciant que es va adherir a aquesta iniciativa fa quatre anys. FRANCESC UBACH, radar comercial papereria Abril "De nit potser són gent que està acompanyada, perquè tenen fills o els vénen a veure, però de dia els únics que estem a la vora, com aquell qui diu, a primera mà, som els comerços del barri, sobretot gent que el dia a dia li agrada xerrar, que t'explica les seves històries." SERGI CALAFELL, radar comercial merceria Las Novedades "Vigilar-les, les anem veient que vénen a comprar, que vénen assíduament i, si no vénen, aleshores és quan nosaltres avisem el radar, 'aquesta senyora fa dies que no ha vingut'. A més, els expliquem que hi ha això i que si tenen algun problema ens poden telefonar." La campanya vol sensibilitzar el comerç del Camp d'en Grassot i la Vila. De moment, ja són 16 les botigues que en formen part. Al districte hi ha més de 200 usuaris, 363 radars veïnals i 15 farmàcies que des de fa uns mesos també participen d'aquesta iniciativa. El projecte Radars també comença una prova pilot d'acompanyament de la gent gran a fer gestions bancàries. MAITE FANDOS, regidora de Gràcia "Aquest és un projecte que ja fem des del SAD, Servei d'Atenció Domiciliària, però que ara també ho farem amb aquelles persones que són usuàries de la teleassistència o bé són persones del projecte Radars que vulguin ser acompanyades, això de moment ho començarem també, com altres, sempre ho comencem en un lloc i després ho estenem." El projecte Radars va començar al Camp d'en Grassot i ja s'ha estès per tota la ciutat. L'Ajuntament assegura que quan acabi l'any haurà arribat a tots els barris. L'objectiu és ampliar la xarxa de prevenció i evitar l'exclusió i la soledat de les persones grans.

Des de 2008 està en marxa el projecte Radars a Barcelona, una campanya que busca evitar l’exclusió i l’aïllament de la gent gran que viu sola. De moment hi participen 642 veïns i 324 comerços i permet fer el seguiment de 489 persones però ara es busquen més voluntaris. Per això, el districte de Gràcia ha llançat una campanya per incrementar el nombre d’establiments comercials de proximitat adherits al projecte.

L’objectiu és que els “radars” estiguin atents a situacions d’exclusió i aïllament de les persones grans que viuen soles, sobretot d’aquelles persones que no compten amb una xarxa sociofamiliar estable que pugui cobrir les seves necessitats socials. Fins ara, Radars, ja està en funcionament en nou dels 10 districtes de la ciutat i en 15 barris.

L’Ajuntament també ha iniciat una prova pilot per oferir un treballador social per acompanyar els usuaris de Radar i de la teleassistència a fer gestions a bancs i caixes.