L'Ihor aquesta setmana ha vingut de vacances a Barcelona i s'ha allotjat a casa de la Maria. Li ha llogat l'apartament tres dies i avui ha quedat amb ella perquè li recomani el millor de la ciutat. IHOR BOHUN "L'apartament és una bona opció per a la gent que vol conèixer més Catalunya o la gent de Barcelona, perquè a l'apartament pots conèixer gent interessant. És molt més personal que un hotel. Estic com a casa." MARIA JIMENA SILVA "También es una oportunidad para los propietarios, para nosotros ya que podemos sacarle otra rentabilidad al piso." Aquesta és una fórmula que està en auge i com l'Ihor molts turistes hi opten per viure a prop de gent de la ciutat que visiten. L'oferta d'allotjaments d'aquests tipus es troba en webs com la d'Only-Apartments, un portal que actualment ofereix més de 25.000 apartaments de gent de tot el món. Diuen que Barcelona va ser-ne la ciutat pionera. ELISABETH CRISTIÀ, fundadora d'Only-apartments "Confluïa que hi havia molts habitatges al centre de Barcelona bé de preu que els van poder comprar joves." MARIEN ANDRÉ, professora d'Economia Aplicada de la UB "El turista cada vegada més no vol visitar una cosa, o un monument o veure una arquitectura, que també; sinó que, a més a més, vol viure unes sensacions. I una de les sensacions que més es busquen sobretot en destinacions urbanes és estar integrat en el paisatge humà d'aquesta destinació. Podríem dir-ho molt clar que no vol sentir-se turista, vol viure com viuria un barceloní." Precisament aquesta ha estat l'opció de la Mònica. Ha viatjat per tot el món i avui recorda l'estada de fa un any al Japó. Amb la seva parella, van viure un mes en aquesta habitació i compartien el pis amb una parella japonesa. MÒNICA PRATS "Si estàs a un hotel, t'aïlles de la gent d'allà. La gràcia d'estar i anar a casa de la gent és que conèixer la cultura d'allà de veritat. I després, no hi ha ningú que hagi anat a casa seva que després no m'hagi fet amic. O sigui, jo ara tinc un amic a tot arreu." Tant és així que d'aquí un mes, és possible que algú d'ells dos hi torni, i aquesta vegada segurament els sortirà de franc. GEMMA VICENTE "Ofrecer una experiencia gastronómica a los turistas diferente de un restaurante, desde el punto de vista de que no todos los cocineros que estamos en la web somos chef, simplemente somos gente que nos gusta mucho cocinar, que le ponemos mucho cariño y nos gusta hacer comida con sabor. Entonces, ofrecemos a los turistas esta oportunidad de que cenen con un local, que vean lo que es un piso, cómo vive la gente, experimentar comida buena y, sobre todo, ellos tienen muchísimas preguntas sobre Barcelona, la cultura, qué voy a ver, la independencia, lo que ven en las noticias... Vienen con muchas ganas de saber cosas de la comida y cosas de la ciudad." "Ir al restaurante ya un poco me cansa, el servicio y todo eso, y entonces busco algo más humano." "Al principio hay un poco de aprensión, de sorpresa porque no sabes a quién vas a acoger. Pero al final es lo que hace lo bueno de la experiencia, porque vas aprendiendo de la otra persona y conociendo la otra persona." "Es una forma de conocer gente que, de otra manera, creo que nos cuesta más."

La professora d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona Marien André ha estudiat el fenomen i assegura que cada cop hi ha més turistes que no només volen visitar els monuments i conèixer l’arquitectura de la ciutat, sinó també viure les sensacions de la localitat que visiten. Segons André, la millor d’aquestes sensacions és veure’s integrat en el paisatge humà de la destinació, és a dir, “no sentir-se turista, sinó viure com un barceloní”.

Per a això, comencen per buscar l’allotjament a través d’Internet, però no als principals webs de reserves d’hotels, sinó en aquells en què els habitants de la ciutat de destinació, en aquest cas Barcelona, ofereixen els propis pisos o fins i tot habitacions per llogar-los per dies. Els més popular d’aquests serveis és el web nord-americà Airbnb, però també n’hi ha de catalans, com ara Only-apartments. Aquesta empresa, amb seu a Barcelona, va néixer fa 12 anys. Una de les fundadores, Elisabeth Cristià, explica que Barcelona va ser una de les ciutats pioneres d’aquests tipus d’allotjament no reglat, en una època en què a Ciutat Vella hi havia molts habitatges a bon preu que van ser comprats per gent jove que ara han decidit llogar-los a turistes.

Hi ha turistes que van una mica més enllà i volen compartir l’habitatge amb la persona que hi viu. Renuncien a la intimitat i a una mica d’espai a canvi de passar els dies amb un barceloní disposat a conèixer gent de fora i introduir-los a la ciutat. A més, llogar una habitació en lloc del pis sencer sempre resulta més econòmic. De vegades, el que es lloga no és ni tan sols una habitació, sinó el sofà de casa per dormir-hi. Aquesta és l’especialitat de Couchsurfing, una xarxa social especialitzada a través de la qual pots trobar una casa on dormir en més de 100.000 ciutats d’arreu del món. En aquest cas, cedir el sofà no és un negoci sinó una manera de fer xarxa i conèixer gent que, en una altra ocasió, et pot acollir a casa seva a l’altra punta del món.

Més enllà de l’allotjament

L’apartament, l’habitació o el sofà no ha de ser a pensió completa. També hi ha turistes que s’allotgen en albergs o hotels, però volen anar a dinar o a sopar a casa d’un barceloní. L’experiència es pot reservar, per exemple, a través del web EatWith. S’hi ofereixen experiències gastronòmiques casolanes en més de 30 països d’arreu del món. S’ha dit que és com “l’AirBnB del menjar”. A Barcelona, hi ha registrades més de 150 persones que ofereixen als turistes la possibilitat de dinar o sopar a casa seva allò que ells mateixos han cuinat. És una manera de donar a conèixer la gastronomia local més popular i, per qui cuina, una via per guanyar uns diners sense tenir feina fora de casa. Els clients paguen per avançat, amb targeta de crèdit o PayPal, i EatWith es queda amb el 15% del preu de la reserva.

Gemma Vicente és una d’aquestes “eatwithers” i reconeix que no tots són grans cuiners ni xefs, però sí que ofereixen sempre “una experiència gastronòmica diferent de la d’un restaurant”, que a més va acompanyada de la possibilitat de xerrar i conviure una estona amb algú d’aquí. Els seus convidats -que podeu veure en el vídeo de més a baix- en valoren també el tracte i la companyia, cosa que els permet saber de què parlen habitualment els barcelonins i també conèixer altres turistes amb qui compartir taula i aquesta manera d’entendre el viatge.

A més d’allotjament i menjar, al web Trip4Real s’ofereixen més de 530 activitats a Barcelona que estan guiades per una persona autòctona, no necessàriament professional del turisme: des de rutes per la Barcelona modernista fins a sortides a cavall, en bicicleta o en patins. També hi ha algunes ofertes similars al web Sherpandipity, que convida els usuaris locals a fer de “xerpes”. Les creadores de Trip4Real s’emporten el 18% del preu de cada activitat i la resta és per a qui l’ofereix. El web es va posar en marxa el febrer de l’any passat. Per 97 euros es pot conduir durant una hora un Ferrari al voltant de Sant Cugat. I per 80, anar d’excursió a veure ocells amb un expert ornitòleg. També hi ha qui ofereix dinar o sopar a casa, però completa l’experiència amb la possibilitat d’anar a comprar el menjar al mercat i cuinar-lo plegats. Al cap i a la fi, l’objectiu d’això és que l’experiència de viure com un barceloní sigui com més real millor.