Que el tramvia creui de punta a punta la Diagonal sona a vella reivindicació. Era una de les propostes del referèndum que es va fer durant el mandat de Jordi Hereu, el 2010. Però el fracàs de la consulta es va interpretar com un "no" al tramvia. Una interpretació esbiaixada, segons la Plataforma, que torna a defensar la necessitat que el TRAM connecti les Glòries amb la plaça de Francesc Macià. LLUÍS RABELL, president de la FAVB "Ens presenenten una reforma de la Diagonal concebuda des d'un despatx, que creu que el tranvia està prohibit i es fa una reforma atenent un sector determinat que és el sector comercial d'un tram de la Diagonal." La reforma començarà a l'estiu. Els carrils centrals es mantindran com fins ara. Als laterals s'hi situarà un carril bici, una via per a vehicles de serveis i zona d'aparcament de motocicletes. Les voreres laterals s'ampliaran fins als set metres. És una transformació que, segons les entitats de Diagonal per a Tothom, prioritza les terrasses dels restaurants i els aparadors de les botigues i no té en compte els vianants ni els ciclistes. RICARD RIOL, Promoció del Transport Públic "Manté els carrils centrals des dels no es pot fer càrregar i descàrrega, girar, fer veinatge, ni accedir a Gràcia i estrenya els carrils laterals que son els més importants per fer ciutat, veinatge i vida comercial. Si el consistori tira endavant la reforma sense tenir en compte les al·legacions de la plataforma, les entitats asseguren que faran mobilitzacions perquè la transformació no es faci en silenci.

Les entitats de la plataforma, com l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) o la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), han coincidit a explicar que l’Ajuntament interpreta erròniament el referèndum de la legislatura de Jordi Hereu (PSC) com si la ciutadania hagués votat “no al tramvia”. Una visió que, segons el president de la PTP, Ricard Riol, se suma a les altres interpretacions esbiaixades que es van fer aleshores: que era un plebiscit i que no s’havia de reformar la Diagonal.

La connexió de les dues branques del TRAM, representat durant la roda de premsa d’aquest dimarts amb una figura del tramvia a la vorera, centra la majoria de les reclamacions de la plataforma Diagonal per a Tothom. Segons Ricard Riol, cap dels tècnics de l’Ajuntament no s’ha mostrat contrari a unir el tramvia, una connexió que és “totalment necessària” per CCOO.

Les entitats que formen la plataforma han explicat que, amb la reforma que proposa l’Ajuntament —que inclou alguns canvis en la circulació— la Diagonal “funcionarà pitjor” per als autobusos, que tindran problemes per l’habilitació dels girs a la dreta des del tub central. La reforma també proposa adossar el carril bici a la calçada de circulació de vehicles a motor, només dividit per una línia de pintura. Aquest fet ha aixecat també les crítiques de les associacions de ciclistes com el BACC o la Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta, que consideren que el carril quedarà envaït per les motos quan es produeixin embuts.

La plataforma ha anunciat que es mobilitzarà perquè “en cas que es faci [la reforma], no es faci en silenci”, i ha assegurat que “la ciutadania pot evitar la reforma”. Diagonal per a Tothom està formada per la PTP, la FAVB, el BACC, Catalunya Camina, Ecologistes en Acció (EAC), P(A)T, CCOO i UGT.