Aquesta imatge és cada cop menys habitual a Barcelona. Un estudi del RACC diu que han baixat les hores que els conductors barcelonins passen al volant. Si durant l'any 2010 en passaven 61 al cotxe durant dos trajectes cada dia, l'any passat la xifra va quedar reduïda a 14 hores. La crisi econòmica i, en definitiva, el fet que moltes persones no tinguin feina i, per tant, no es desplacin, són les causes d'aquesta disminució d'embussos. Els conductors, però, no en són gaire conscients. LUIS PUERTO, responsable tècnic de la Fundació RACC "Segons per quina part de Barcelona entres, si et trobes obres, trigues més o menys." Segons l'estudi, des les ciutats espanyoles que tenen més embussos, Barcelona ocupa la cinquena posició, fet que suposa una reducció del 76% en els últims quatre anys.

La disminució dels embussos a la ciutat ha estat sostinguda des de 2010. Aquell any, cada barceloní perdia una mitjana de 61,7 hores l’any. El 2011 la pèrdua va ser de 52 hores, que van passar a 31 el 2012. La xifra de 2013 ha estat de 14,9 hores per ciutadà. Fa tres anys la capital catalana era amb diferència la ciutat més congestionada de l’estat (61,7), seguida de Madrid (59,4), Sevilla (57,5) i Bilbao (45,6). El 2013 la capital biscaïna encapçala aquest rànquing de ciutats més congestionades (23,7), seguida de Madrid (22,9), Sevilla (15,9) i Saragossa (15,7). Barcelona cau al cinquè lloc de la llista (14,9), per davant de València, que és sisena (11,4).

La capital catalana també cau de manera espectacular en els rànquings europeus. El 2010 era la quinzena ciutat més congestionada i el 2013 ocupa el lloc número 90 del rànquing. La primera ciutat de l’estat, Bilbao , ocupa el lloc número 58. Les cinc ciutats més congestionades d’Europa són Brussel·les (83,2), Londres (82,2), Anvers (77,5), Rotterdam (62,9) i Stuttgart (60,3).

En la presentació de l’any passat, el RACC ja vinculava la crisi econòmica i les altes taxes d’atur amb la davallada del trànsit. Es constata la tendència que en la majoria de països en què el descens de l’atur és més acusat comporta una reducció dràstica dels embussos. L’Estat espanyol (63%) és el tercer país en què més cauen els índexs de congestió, només superat per Hongria (64%) i Portugal (86%). Un altre país castigat per l’atur, Itàlia, veu com les congestions baixen un 40%.