Doodle neix per donar resposta a una necessitat personal tan bàsica com trobar i triar, fàcilment dins d’un grup, el millor dia per reunir-se. Normalment, hi ha algú que envia un missatge a tot el grup i processa personalment totes les respostes. “La nostra idea va ser substituir aquest coordinador humà per una aplicació web”, molt més efectiva i transparent, segons explica Näf. L’aplicació en qüestió és molt fàcil de fer servir: algú fica en una taula diverses propostes de dia i/o hora per trobar-se i obté un accés directe que envia a tots els convidats. Aquests segueixen l’enllaç i, sense necessitat de cap registre previ, hi posen el seu nom i el moment que els va millor per reunir-se. Al final veus ràpidament qui vindrà i quins dies pot.

Per fer tot això no cal registrar-se ni pagar ni instal·lar res a l’ordinador o al dispositiu mòbil de cada participant. Llavors, com guanya diners Doodle? Amb la publicitat. Cada dos segons algú entra a Doodle per indicar quan li va millor celebrar una reunió. I a la majoria dels usuaris no els importa que hi hagi una imatge de fons amb la marca d’un patrocinador. Això és una audiència molt important. Però hi ha programes que permeten bloquejar aquesta publicitat: per als usuaris que els tenen instal·lats, Doodle ha creat una versió de pagament sense anuncis.

Serveis derivats de Doodle

Un altre servei de pagament de Doodle és BookMe. A partir de nou euros al mes, qualsevol empresa de serveis com ara una perruqueria o un mecànic de cotxes, pot publicar i gestionar un llibre de reserves en línia. Així, el client pot reservar qualsevol dia a qualsevol hora i l’empresa s’estalvia agafar constantment el telèfon per apuntar aquestes reserves.

L’alternativa per a persones, no empreses, és MeetMe: aquí l’usuari pot ser qualsevol que vulgui oferir públicament una agenda amb les hores que té lliures, perquè els contactes li proposin reunions només a les hores que saben que podrà. Per exemple, a l’adreça doodle.com/myke pots consultar l’agenda disponible d’en Myke.

Näf està convençut que, si haguessin optat per muntar des del principi un servei de pagament, avui no tindrien 20 milions d’usuaris i, per tant, Doodle no seria útil. A Suïssa, el país on va néixer Doodle, el fan servir prop del 20% dels internautes. Al nostre país, la penetració és encara inferior a l’1%. “Seguirem creixent -assegura Näf- i, en quatre anys, potser tenim 200 milions d’usuaris en lloc de 20”.

“Els emprenedors necessiten models a qui seguir”

Myke Näf és suís i va crear Doodle a Zurich. Després de la seva participació al congrés 4 Years From Now, durant el Mobile World Congress, marxa convençut que Barcelona és una bona ciutat per als emprenedors, perquè n’ha vist molts i creu que aquí tenen l’oportunitat de conèixer d’altres amb qui col·laborar o relacionar-se comercialment. Però adverteix que n’hi ha moltíssims més a Silicon Valley. “A San Francisco et trobes directors d’empreses pel carrer, als bars, per tot arreu”, explica algú que també hi ha treballat.

Per al creador de Doodle, això és molt important. Perquè normalment -diu- el que més necessiten els emprenedors i sovint no troben és, a banda de finançament, models a qui emirallar-se. Alguns d’aquests possibles models, com els creadors de Facebook o de WhatsApp, han aparegut aquests dies al Mobile World Congress com a autèntiques estrelles. Näf subratlla que el més important és que no només en veiem un o dos casos d’èxit, sinó un o dos centenars.

Per cert, que Näf també ha acabat venent a una empresa més gran la companyia que va fundar: el 2011, el grup suís de mitjans de comunicació Tamedia va adquirir el 49% de Doodle i abans que acabi aquest any es faran amb el 100% de l’accionariat. Els creadors de Doodle es limitaran a formar part del seu consell d’administració, però es podran dedicar a emprendre altres projectes. Per a Näf, aquest és un final feliç per a l’aventura d’emprendre.