El pavelló 3 del Mobile World Congress és on es concentren els estands més grans, els de les marques més conegudes. També hi ha la Connected City, un espai on es mostren sistemes intel·ligents per controlar tots els aspectes d’una ciutat, des de la casa domòtica fins a l’enllumenat públic i, com no, els vehicles que hi circulen. A tot el pavelló hem comptat una desena de cotxes exposats. No n’hi ha tants com al Saló de l’Automòbil, però Déu n’hi do!

En aquesta Connected City, on l’any passat no s’exposaven cotxes, enguany n’hi ha quatre: un Volvo, un Opel, un Chevrolet i un BMW. Cada fabricant incorpora el seu propi sistema operatiu per facilitar l’accés a uns serveis que normalment són els mateixos: mapa de navegació GPS, cerca d’adreces o punts d’interès, accés a ràdios en línia o la pròpia biblioteca musical, missatgeria i trucades als contactes de l’agenda. Tot en una pantalla més o menys gran, tàctil o no, situada al centre del davant de l’habitacle. Els fabricants s’estan esforçant perquè aquesta pantalla del vehicle s’incorpori cada cop més a la nostra vida quotidiana, com la del televisor, l’ordinador, la tauleta o el mòbil.

Però, per molt que la pantalla del cotxe sigui tàctil i els menús se simplifiquin, no és viable -ni està legalment permès- fer-la servir mentre es condueix. Per això, la interacció amb aquests vehicles intel·ligents intenta basar-se sobretot en la veu. Cridar-li al cotxe perquè truqui a casa o ens guiï fins a la feina serà un fenomen cada cop més comú.

L’altre element per comunicar-se amb el cotxe sense distreure la mirada de la circulació són aquests dispositius de control, entre “pads” i palanca de control, que els fabricants comencen a situar entre els seients del davant. El de BMW, que els va inventar, és el més sofisticat, que en aquest cas vol dir el més fàcil de fer servir: el pots moure cap a un costat o cap a l’altre (com un “joystick”), polsar per triar l’opció marcada i fins i tot dibuixar-hi una lletra amb el dit, que el sistema reconeix i repeteix en veu alta fins a acabar de completar en pantalla la paraula que vols buscar a Internet o a la guia de carrers de la ciutat on et trobes.

BMW exposa un vehicle elèctric, que dibuixa sobre el mapa els principals recorreguts que pots arribar a fer amb la càrrega que et queda a la bateria. Però quasi tots els cotxes d’aquesta marca poden incorporar el seu sistema de vehicle intel·ligent. Ofereix la possibilitat de connectar-hi el teu “smartphone” per controlar aplicacions del mòbil des del cotxe i viceversa, però, a diferència del que fan la majoria de les marques, el sistema no fa servir la connexió del mòbil: incorpora la seva pròpia connexió a la xarxa 3G o 4G d’un operador, així que el servei (prestat directament per BMW) té una quota mensual d’entre 20 i 30 euros, segons les opcions.

El sistema anterior està pensat per al consumidor de poder adquisitiu més elevat, el de la marca BMW, però de cotxes intel·ligents al Mobile també n’hem vist d’utilitaris. En aquest cas, si es connecten a Internet, ho fan a través del mateix mòbil de l’usuari, al qual es vinculen via Bluetooth, Wi-Fi o un cable USB. Ford, aquest any, a més d’un prototip amb els serveis més avançats de vehicle intel·ligent, porta al Mobile World Congress un model Focus que ja incorpora tots els serveis abans anomenats, a més de sistemes de seguretat i ajuda a l’aparcament basats en un total de 18 càmeres i sensors.

Davant de l’estand de Ford hi ha el de Qualcomm, el fabricant de xips, que també exposa un parell de cotxes. En aquest cas no ho fa només com a reclam per al públic de la fira, sinó que hi ensenya com funcionen els sistemes de vehicle intel·ligent basats en la plataforma Snapdragon Automotive Solutions. Ofereixen diverses pantalles sincronitzades dins del vehicle, on es pot veure vídeos a alta resolució i tota mena de continguts d’Internet. També una xarxa Wi-Fi interna dins del cotxe, perquè tots els ocupants hi puguin connectar els seus dispositius i comunicar-se entre ells. I una plataforma perquè, a partir d’aquestes tecnologies, cada fabricant pugui desenvolupar les seves pròpies aplicacions.

El fabricant de mòbils xinès ZTE tampoc no ha deixat passar l’oportunitat de completar el seu estand amb un vehicle. L’aplicació que mostra, anomenada My Drive, no és res més que un navegador GPS amb guia i comandaments per veu que funciona exclusivament als seus terminals. Per tant, si tens un ZTE pots fer-la servir tinguis el cotxe que tinguis.

Movistar té a l’estand un cotxe de la marca americana Tesla que també es connecta a Internet, però no per oferir serveis a l’usuari, sinó per transmetre constantment les dades de seguretat i conservació del vehicle. La pantalla serveix, en aquest cas, per fer una diagnosi de com està el cotxe o trobar el servei d’assistència més proper.

Fora del pavelló 3 també hem trobat exposat algun vehicle, però suposem que no està dotat amb cap sistema intel·ligent. Això sí, el proveïdor de xarxes de telecomunicacions Tektronix el fa servir per repartir samarretes i gelats entre el públic del Mobile World Congress.