LUIS BLANCO, IAC "Nosaltres hem de fer front, tota la ciutadania ha de fer front a aquesta pujada en els transports i perquè darrere d'això hi ha el deteriorament per justificar la privatització. Els nostres governs tan municipals com la Generalitat segueixen les consignes que arriben des de fora".

El dilluns 24 de febrer el príncep Felip té previst inaugurar el congrés de telefonia mòbil. Hi serà també el fundador de Facebook, Mark Zuckerberg. L’expectació és total i el ressò internacional. I per tant, una basa segura per posar en alerta les administracions. Els sindicats denuncien que darrere la pujada del preu de les tarifes dels transports hi ha un objectiu molt clar, la privatització.

Vagues durant el MWC

No és el primer cop que les vagues de transport públic es fixen en les dates del Mobile World Congress. L’any passat es va convocar una aturada de metro i autobús durant la fira. Llavors, treballadors i empresa es trobaven enmig d’un conflicte laboral negociant la congelació salarial i la pròrroga del conveni col·lectiu fins a 2013. Els empleats del metro van decidir acceptar l’oferta de TMB i van desconvocar la vaga. Pel que fa als autobusos, l’aturada es va mantenir fins al dia abans del congrés de telefonia mòbil. Finalment, en assemblea van decidir cancel·lar les aturades i seguir negociant amb l’empresa. Això sí, el dia de la inauguració els treballadors de TMB es van sumar a les diverses protestes que es van concentrar a la plaça d’Espanya.

L’augment de les tarifes

Aquesta vegada, però, la vaga no es planteja per motius laborals. Els sindicats volen donar suport als usuaris, que denuncien, des del desembre,  l’augment del preu del transport públic.  Stop Pujades Transport demana que s’apliquin les tarifes de 2013 com a gest “de bona voluntat”. La plataforma compta amb l’adhesió d’una trentena d’entitats, com la FAVB, Promoció del Transport Públic, Trobada Alternativa de Nou Barris, els sindicats CGT, COS, CCII i la Intersindical-CSC, així com organitzacions polítiques com el Procés Constituent, Joves d’Esquerra Verda, la CUP i Pirates de Catalunya.

Des de l’1 de gener, el preu de la T-10, el títol de transport més venut, és de 10,30 €, el bitllet senzill costa 2,15 € (un 7,5% més que l’any anterior), i, un altre exemple,  la T 50/30, val 42,50 €. Però els sindicats denuncien que les pujades durant els últims anys no ha anat destinada a millorar el servei. Asseguren que s’han reduït el nombre de combois i trens que presten el servei, tampoc a millorar el salari del personal de conveni, ni a contractar més personal per atendre els usuaris.