L'objectiu era reduir la mortalitat en un 15% en tres anys, una fita que s'ha assolit amb escreix. Des de 2010 el nombre de morts a les carreteres ha baixat prop d'un 32%. Si ens centrem en l'any que tot just deixem enrere, la xifra és un 13,4% menor que la de 2012. Una tendència que, al contrari que l'any anterior, també és positiva a la demarcació de Barcelona. Aquí els morts s'han reduït en un 2,6%. RAMON ESPADALER, conseller d'Interior "Barcelona havia incrementat la mortalitat, la demarcació de Barcelona, a les carreteres, el 2012 respecte a 2011 i el 2013 respecte a 2012 aquesta tendència s'inverteix, decreix." Tot i les dades positives, continua havent-hi aspectes a millorar, sobretot entre els col·lectius més vulnerables. Un de cada quatre morts era motorista i igualment també s'ha notat un repunt de les víctimes menors d'edat, que han passat de dues a sis. RAMON ESPADALER, conseller d'Interior "No ens pot, de cap manera, deixar indiferents que un de cada quatre morts d'aquest any que tanquem ho siguin les motos, no ens deixa indiferents. No ens deixa indiferents un altre col·lectiu, i aquí ja hem anunciat aquesta bel·ligerància que tindrem en relació amb les mesures de seguretat passiva, pensant molt en particularment en els infants. I també aquelles mesures que vagin adreçades als vianants." Per franges horàries s'ha notat especialment una baixada dels accidents de nit i en cap de setmana. L'objectiu ara és reduir el nombre de sinistres relacionats amb la feina, tant els que es produeixen dins l'horari laboral com els que tenen lloc quan ens dirigim al centre de treball. Les víctimes d'aquest tipus d'accidents representaven el 2012 més del 33% del total de morts. Per fer-hi front, el Departament d'Interior ja ha anunciat la creació d'un grup específic de treball.

La tendència és la mateixa que al conjunt de Catalunya, en què les víctimes mortals han disminuït en un 13,4% en comparació amb el 2012. Xifres com aquesta han permès complir amb escreix l’objectiu marcat fa tres anys per a l’any que acabem de tancar: reduir en un 15% la mortalitat. De fet, entre el 2010 i el 2013 el nombre de morts ha baixat un 31,7%. Pel que fa al nombre de ferits, la tendència també és bona: han passat de les 983 persones a 906.

Malgrat la tendència positiva, l’escenari ha empitjorat durant el segon semestre de l’any, en paral·lel a un augment de la mobilitat del 3%. Els mesos més negatius pel que fa a la mortalitat han estat l’agost i el desembre, coincidint amb períodes de vacances. De fet, gairebé la meitat de les víctimes que es van produir a l’agost es van concentrar en el pont del dia 15.

Per franges horàries, s’ha notat especialment una baixada dels accidents de nit i en cap de setmana. En concret, han disminuït en un 29,7% i un 27,2% respectivament.

Entre les assignatures pendents, però, hi ha el de reduir els accidents relacionats amb la feina, és a dir, els accidents “in missio” (que es produeixen dins l’horari laboral) i els sinistres “in itinere” (que tenen lloc durant el trajecte cap a la feina). El 2012 aquestes víctimes representaven més del 33% del total de morts i, per fer-hi front, el Departament d’Interior ha anunciat la creació d’un grup específic de treball. Serà una taula interdepartamental en la qual participaran també diversos agents socials.

Camí per recórrer

Entre els aspectes a millorar hi ha també la protecció dels col·lectius més vulnerables, sobretot els motoristes, que representen un de cada quatre morts a les carreteres. També s’ha notat un augment del nombre de víctimes entre els menors de 14 anys, que han passat de dues a sis. I malgrat que la xifra de vianants morts s’ha reduït lleugerament, passant dels 18 als 17, continuen sent un focus d’atenció. Pel que fa als ciclistes, en canvi, el nombre de víctimes s’ha baixat en un 37,6%.

L’objectiu del Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020, que es va presentar el mes de desembre, és reduir el nombre de morts en un 50%. Per aconseguir-ho, des del Departament d’Interior apunten que cal insistir en la importància de fer un bon manteniment als vehicles. El 2012, més del 60% del parc d’automòbils catalans tenia més de 10 anys i el 18% circulava sense haver passat la ITV.