Aquesta és de les poques zones de la futura estació de la Sagrera on es veu activitat, arqueòlegs i tècnics analitzen les ruïnes de l'antiga ciutat romana. A la resta de l'espai hi ha molt poc moviment. Segons les associacions de veïns de la zona, les obres estan completament aturades, i l'únic que s'hi fa són tasques de manteniment. Totes recorden l'acord a què van arribar Ajuntament, Generalitat i Ministeri de Foment el 10 de juliol en què es comprometien a fer tot el possible per tirar endavant el projecte a costa de redimensionar-lo. Els veïns veuen amb preocupació com després de cinc mesos les obres no han avançat gens. JOSEP BARBERO, president de l'Av Sagrera "Surten el dia 9 molt macos dient ja no hi ha frontera amb França, hem eliminat la frontera, els districtes de Sant Martí i de Sant Andreu continuem tenint una frontera, una trinxera oberta fa molts anys i que estem patint i els veïns no ens podem comunicar. Estem pijtor ara que abans de les obres". Des de l'Ajuntament reconeixen que les obres estan en un impàs mentre es reprograma la inversió prevista pel govern espanyol. ¤W3 67 ]] C2.5 G 0 [[ A més, avui al Congrés la ministra de Foment s'ha compromès a executar les obres de l'estació en resposta a una pregunta del diputat de Convergència i Unió Pere Macias. PERE MACIAS, diputat de CiU al Congrés: "El objetivo ya sabe usted es poderla tenerla en funcionamiento en 2018, para ella hay que ir invirtiendo y yo le preguntaria y le pediria por otra parte que no sufriéramos más retrasos". ANA PASTOR, ministra de Foment "Desde luego la Sagrera es una estación que se va a construir, eso sí, no con eso proyecto que nos hemos encontrado que era inviable sino con un proyecto que estamos pactando con las instituciones y la Generalitat". Més enllà de la mateixa estació, però, les associacions de veïns troben a faltar els equipaments promesos, sobretot el gran parc de quatre quilòmetres de llarg que ha de cobrir les vies des del Pont de Calatrava fins a la sortida de Barcelona.

El protocol es va signar en un acte grandiloqüent al Saló de Cent de l’Ajuntament el 10 de juliol d’aquest any. El document comprometia les tres administracions “a fer tot el que sigui a la seva mà per agilitar i impulsar les obres que s’estan duent a terme a la Sagrera”. El text també fixava la intenció de les parts d’ajustar el projecte a les possibilitats actuals de finançament. Descartades les plusvàlues immobiliàries, s’optava perquè els espais comercials ajudessin a finançar la futura estació. Però tot i aquella declaració, des de la signatura d’aquell document, cap màquina no s’ha posat en marxa. Fons municipals confirmen que els treballs “estan en un punt mort mentre es reprograma la inversió prevista per l’Estat”

Josep Barbero, president de l’Associació de Veïns de la Sagrera, explica que el 6 de novembre passat van fer arribar una carta a la ministra de Foment; el president Artur Mas, i l’alcalde, Xavier Trias, ” i avui encara no hem obtingut resposta”. Barbero es mostra molt crític amb les administracions: “el dia 9 surten tots a dir que ja no hi ha fronteres que ens separin de França”, en referència al primer tren d’alta velocitat directe a París, “però, en canvi, a nosaltres ens separa una trinxera dels veïns de Sant Martí”. Lamenta, a més, que l’Ajuntament no hagi fet públic que les obres estan aturades. Segons diu, l’argument és que “no es vol fer patir la ciutadania”.

Les set associacions de veïns afectades pel projecte han decidit unir-se i signar un manifest en què denuncien que les obres no poden estar aturades més temps. Fins al febrer tenen pensat fer una campanya informativa i reivindicativa amb els veïns i, si passat aquest temps no obtenen cap resposta, no descarten intensificar les protestes.

Si un s’apropa fins al punt de les obres s’adona que l’única activitat és la dels arqueòlegs que treballen en la recerca de de les restes arqueològiques descobertes a l’altura del Pont del Treball Digne. Els veïns citen aquests professionals per assegurar que si bé en l’ínici de les obres hi havia contractats una setantena d’arqueòlegs  “perquè hi havia pressa per l’arribada del tren”, ara l’equip s’ha reduït a una vintena “que treballen amb tota la tranquil·litat”.

Barbero diu que no entén com cap administració no entoma el projecte, “un projecte de ciutat, estatal i fins i tot europeu, de gran importància”. Segons aquest representant veïnal, s’ha fet arribar una pregunta al Congrés “perquè el pressupost per les obres no figura ni als pressupostos de l’Estat ni als d’Adif”.

Precisament aquest dimecres, el projecte de la Sagrera ha arribat al ple de la cambra baixa. El portaveu de Foment de CiU al Congrés, Pere Macias, ha reclamat a la ministra Ana Pastor que garanteixi la construcció de l’estació de la Sagrera i es comprometi a que la segregació d’ADIF – Alta Velocitat “no perjudicarà “ aquesta obra,  prevista perquè entri en servei el 2018 i evitar que” hi hagi més retards “. La titular de Foment ha garantit que s’està readaptant “d’acord amb la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona”.