Un enorme mosaic que retrata la Ciutat Vella dels últims 20 anys. Després de gairebé tres dècades sense disparar, l'any 1990 Joan Colom va tornar a agafar la càmera per immortalitzar el territori que millor coneixia, el barri Xino. El protagonistes, però, havien canviat. DAVID BALCELLS, comissari de l'exposició "Hi torna a intervenir el tema de la prostitució però es comencen a esbrinar el turisme 'low cost', hi ha molts més captaires." Tot i situar-se gairebé a tocar dels personatges que retratava, ningú no se n'adonava. La discreció, però, no n'era l'única qualitat. "Si l'haguéssim de descriure amb una paraula, jo penso que és la perseverança i la seqüencialització de les imatges que ens fan un relat cinematogràfic." Un relat de la Ciutat Vella actual que ara és força desconegut però que, ben segur, amb els anys, tindrà el reconeixement que es mereix. "Aquest mosaic que veiem aquí serà un document importantíssim de cara al futur i a la història de Barcelona." "Per captar les seves fotografies del barri Xino plenes d'espontaneïtat, Joan Colom amagava la càmera. Mai no mirava pel visor, sinó que situava la càmera per sota la cintura sense que ningú el veiés. Us ho ha explicat, des de la rambla del Raval, Guillem Martínez."

La Barcelona marginal

Les fotografies més conegudes de Joan Colom són les que va fer durant els anys 60. En aquest període el fotògraf va retratar, sobretot, la vida quotidiana dels habitants del barri Xino. Va tractar, com a principal temàtica, la prostitució al barri i les persones marginades, d’aquí el títol de l’exposició: “Jo faig el carrer”.

Tres dècades sense fotografies

L’any 1964 Joan Colom va deixar temporalment la fotografia. La publicació del llibre ‘Izas, rabizas y calipoterras’ amb les imatges de l’autor va fer que una de les dones que hi sortia denunciés el fotògraf. Això va desmotivar Colom, que fins a 1990 no va tornar a exercir.