La Fundació Barcelona Comerç destaca que, durant els dos dies festius autoritzats per a obrir, els comerços barcelonins que han optat per aixecar la persiana han estat més que l’any passat. Pràcticament el 90% dels comerços del centre han obert, mentre que a la resta d’eixos comercials de la ciutat ho han fet de forma desigual.

En general, els comerciants coincideixen en el fet que han rebut més públic que al pont de la Puríssima del 2012. Però, de moment, els comerços estan més aviat en precampanya. Els dependents expliquen als clients tot el que hi ha i el que podran comprar, sobretot, d’aquí a uns dies. Els comerciants esperen que la facturació creixi sobretot al final de la campanya de Nadal, que els agradaria tancar amb entre un 5% i un 10% més de vendes que l’any passat.

En espera de xifres, de moment el que és segur és que les botigues obriran 23 dies seguits. Un esforç important pels comerços catalans, que contractaran temporalment entre 2.000 i 4.000 persones durant les festes, un 2% més que l’any anterior. Tot plegat amb la previsió que sigui una millor campanya respecte de 2012. Per això, a grans superfícies com La Maquinista, els comerciants ja s’han organitzat per poder absorbir tota la demanda d’aquests dies. A la perfumeria Sephora, per exemple, han establert una política de torns per tenir obert els set dies a la setmana, però mantenint un o dos dies de festa per a cada treballador per tal que la campanya no sigui tan feixuga.

La campanya del petit comerç

Per al petit comerç, la campanya nadalenca representa el 15% de la facturació de tot l’any. Entre els comerciants, l’etern debat de si realment és necessari obrir els dies de festa perquè la gent hi vagi a comprar. Per exemple, Roderic Font, de Be a la Manta, creu que els clients comprarien el mateix en dies feiners si els festius totes les botigues estiguessin tancades. En canvi, Salvador Albuixech, vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, defensa que “nosaltres hem d’obrir quan el client vulgui comprar”. També hi ha botiguers com la Marta Rué, de Tescoma, que en general no estan d’acord a obrir els dies festius, perquè entén que tots els comerços no estan igual de preparats per fer-ho, però en canvi estan convençuts que durant la campanya de Nadal i Reis sí que val la pena fer-ho, perquè les vendes són molt importants.

Sigui com sigui, és ben clar que pel comerç de barri obrir durant 23 dies seguits és un esforç molt important. Sovint, diuen, la botiga no té tants beneficis per contractar personal extra, i això ho acaben pagant els propietaris, que aquests dies de desembre viuen a la botiga.

Barcelona, ciutat de compres

A banda dels compradors barcelonins, moltes vegades són també els turistes que aprofiten l’estada a la ciutat per preparar les festes, però també n’hi ha de catalans, de la rodalia, que arriben a la ciutat en cotxe o en tren per fer els encàrrecs nadalencs. Passar el dia a Barcelona es converteix en un pla complet que sovint acaba a la nit, en espera de veure l’encesa dels llums.