A primera hora d'aquest matí han començat els treballs al cantó muntanya del tronc central de la Gran Via i la primera restricció de trànsit. Dels tres carrils habituals en aquest tram s'ha passat a un. D'aquesta manera s'han pogut col·locar les senyalitzacions al voltant de la mitjana. Així es guanyarà en el tram d'entrada a la ciutat un nou carril. El següent pas serà la construcció d'una pantalla per eliminar un dels carrils de la rampa que, alhora, permetrà que el vial que ara passa arran de plaça tingui dos carrils més. L'objectiu d'aquestes actuacions és redistribuir part del trànsit que absorbeix diàriament aquest nus viari. ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Urbanisme "Els canvis d'hàbits per a moltes persones seran notables, no tant ara al començament. Aquesta fase 0 no té una gran implicació sobre com la gent s'ha de moure, però sí en el procés general de totes les obres. Per tant, ja dic en aquests moments, que ens disculpin per les molèsties que pugui causar aquesta inversió tan important per al futur de Barcelona." El primer dia d'obres NO ha tingut pràcticament afectació i malgrat la pluja la nota dominant ha estat la tranquil·litat. De fet, els treballs s'han completat en poques hores i al vespre aquest era l'aspecte que oferia la Gran Via: circulació restablerta als tres carrils i total fluïdesa. L'operació més complexa serà l'enderroc de l'anella viària al febrer. Les obres tenen un pressupost total de 36 milions d'euros i està previst que es completin en un any.

Aquest dissabte s’ha tallat el lateral del costat mar de la Diagonal entre el carrer de Padilla i la plaça de les Glòries Catalanes. De moment, ja estan a punt les senyalitzacions per derivar la circulació. Mentre durin les obres, només hi quedarà un pas per a vianants, accessos exclusius per als veïns i el carril bici al costat muntanya. Els desviaments de trànsit es realitzen pels carrers de Lepant (per baixar fins a la Gran Via) i Padilla (per pujar cap al Consell de Cent).

El carrer de Los Castillejos creuarà la Diagonal

En aquest punt, els treballs que comencen aquest dissabte consisteixen a elevar el vial sud de l’avinguda Diagonal fins a la cota del tram central i obrir-ne la mitjana central al trànsit. L’obra es completarà instal·lant-hi nou enllumenat, semàfors, senyals i mobiliari urbà. També caldrà fer-hi nous guals, reposar la xarxa de reg i trasplantar els arbres afectats.

L’objectiu és que els vehicles que circulin pel carrer de Los Castillejos puguin creuar l’avinguda Diagonal. Actualment, el desnivell entre el lateral baix i l’altra banda de l’avinguda n’impedia el pas, però amb l’inici de les obres aquest dissabte es preveu elevar el carrer amb una rampa per als vehicles.

Aquesta solució, però, no agrada als veïns més propers, que ja han mostrat reticències al fet que se’ls construeixi un mur al carrer per tal d’elevar el pas per als vehicles.

El procés de transformació de les Glòries

La reforma de la plaça de les Glòries és una de les obres de més envergadura d’aquest mandat municipal, i s’elaborarà per fases. La primera, que comença ara i s’allargarà fins al febrer, suposarà el desviament del trànsit a les rampes d’accés al tambor de la plaça de les Glòries. En el tram d’entrada a la ciutat, es guanyarà un carril més a la mitjana que separa els dos sentits de la marxa. El següent pas serà la construcció d’una pantalla per eliminar un dels carrils de la rampa, que, alhora, permetrà que el vial que ara passa arran de plaça tingui dos carrils més.

Al febrer arriben el gruix de les obres amb l’enderroc de la primera meitat de l’anella. En concret, la del costat mar. Això obligarà els vehicles d’entrada a la ciutat a circular arran de plaça, pels nous carrils que s’hauran guanyat. Els de sortida ho hauran de fer per l’altra meitat del tambor.

Serà a partir del juny quan s’enderrocarà la part muntanya de l’anella, i els vehicles que surtin de la ciutat ja ho podran fer pel mig de la plaça en una solució provisional. La runa de l’anella viària de les Glòries servirà per reomplir el terreny dels antics Encants.

D’aquí a un any, totes aquestes obres ja estaran enllestides, però caldrà començar aleshores la intervenció per donar la forma final a la plaça. Per això, l’Ajuntament ha convocat un concurs internacional d’arquitectura per triar el projecte per a la plaça. El resultat es farà públic al febrer.

Mentrestant, els conductors s’hauran d’anar acostumant als canvis en el trànsit a la zona. A banda dels desviaments provisionals mentre durin les obres, la idea és que una part dels més de 150.000 vehicles que passen cada dia per la plaça de les Glòries deixi de fer-ho. Per això, el trànsit més local, amb origen o destí als barris del voltant, podrà passar per altres carrers, que a partir d’ara travessaran la Gran Via o la Diagonal. A més del de Los Castillejos, ja esmentat, el carrer de Badajoz connectarà directament amb el de la Independència. El carrer de la Llacuna ja es va canviar de sentit a principis de mes, perquè els vehicles puguin connectar amb la Gran Via directament. Més endavant, a aquesta altura, es preveu una nova sortida de la Gran Via en sentit entrada a la ciutat.