S'anuncia com a botiga de marroquineria i esports, però els productes que s'hi poden comprar són records. En aquest tram del carrer de la Marina s'han obert en els darrers mesos quatre establiments que venen "souvenirs". El Pla especial d'ordenació dels establiments comercials de l'entorn de la Sagrada Família prohibeix que les botigues de nova creació dediquin més d'un 20% de la superfície de venda als records. L'Associació de Veïns ja ha denunciat a l'Administració que en aquests casos la normativa no es compleix. JOAN ITXASO, AV Sagrada Família: "Ja n'hi ha prou, de botigues. Està desapareixent el comerç del barri i això obliga els veïns a anar a comprar cada cop més lluny." FRANCESCA RICH, veïna: "Aquí s'hi posen moltes botigues de turisme. Jo crec que excessives. Tot ho fem així." Els veïns demanen una oferta comercial més diversa. Ara fa un any el Ple de l'Ajuntament va aprovar l'ampliació del perímetre de regulació de botigues de "souvenirs" entre els carrers del Rosselló, Padilla, l'avinguda Diagonal i el carrer de Nàpols. POL LLORENS, Sabateria Llorens: "No hi ha papers, no hi ha regulació, no hi ha control. No se sap qui ha complert i qui no." L'altra cara de la moneda són els empresaris, com l'Alok. ALOK LAHAD, botiguer: "Yo creo que el turismo está dando de comer a todos, al que fabrica, vende, al de los bocadillos..., a todo el mundo. No se de qué nos estamos quejando si es la única cosa que está funcionando." Durant set anys es va dedicar al sector de la joieria, però amb la crisi va haver de tancar i reorientar la botiga. L'Administració ja l'ha expedientat. Ara estudia tornar a replantejar el negoci i reclama una normativa més clara sobre el que es pot considerar un producte de record i el que no ho és.

Joan Itxaso és membre de l’AV Sagrada Família i explica que al carrer de la Marina, entre València i Mallorca, s’han obert quatre botigues noves que venen records de la ciutat: “Ja hi ha prou botigues. Està desapareixent el comerç de proximitat i això obliga els veïns a buscar botigues molt lluny de casa.” Entre els veïns, les queixes se centren sobretot en la sobreocupació de les voreres per part dels turistes que pugen pel carrer de la Marina per arribar fins al temple: “no s’aturen, no s’aparten, i si vas carregada ets tu qui els has de deixar passar”. “Hi ha moltes botigues, massa, aquí tot ho fem així, gran”, exclama una altra resident del barri.

L’altra cara de la moneda són els propietaris d’aquests establiments. És el cas d’Alok Lahad, d’origen indi. Fa set anys que viu i treballa a Barcelona. El que fins abans de l’estiu era una joieria, ara és una botiga de “souvenirs”: “Amb la crisi la cosa va començar a anar malament i vaig haver de replantejar el negoci.” El 22 de juliol va reobrir, però aquesta nova etapa no li està resultant fàcil. Ja té damunt la taula un expedient del districte perquè la botiga té més d’un 20% de la superfície dedicada a la venda de “souvenirs”.

Lahad es mostra sorprès amb les queixes veïnals: “El turismo es lo único que da dinero, es lo único que funciona. Cuando ellos ven que sus pisos se revalorizan no se quejan pero, en cambio, ¿no quieren a los turistas?”. Lahad també té crítiques envers l’administració pel que ell considera “una normativa poco clara entre lo que se puede considerar ‘souvenir’ y lo que no”. Segons Lahad, hi ha exemples tan estranys com el fet que les samarretes del Barça i del Madrid són records però, en canvi, les de l’Espanyol entren dins la categoria d’esports.