Fi de l'estira i arronsa pels accessos ferroviaris al port de Barcelona. Per celebrar-ho, bones cares i somriures entre responsables polítics. La signatura del protocol amb tots els actors implicats dóna llum verda a la infraestructura definitiva que connectarà l'ampliació sud del port amb la xarxa ferroviària de mercaderies. El compromís del Govern espanyol és damunt la taula. ANA PASTOR, ministra de Foment "Hemos firmado un protocolo en el que nos comprometemos en primer lugar a la aprovación de los proyectos, a su licitación y a la ejecución lo antes posible." 15:57 "Sin duda esta firma es un antes y un después." Tot i el dia històric ple de felicitacions, el president de la Generalitat ha criticat la tardança amb què s'ha aconseguit l'acord. ARTUR MAS, president de la Generalitat de Catalunya "Estem corregint un dèficit històric i un error històric. S'ha deixat pel final allò que s'hauria d'haver fet al principi. Si aquest és el pulmó que oxigena la nostra economia, hem de procurar que els bronquis no estiguin obstruïts." El pressupost és de 100 milions d'euros. El 50% el finançarà Foment a través d'Adif i la meitat restant corre a càrrec del Port. Hi haurà un total de cinc projectes. Sobre el mapa, Adif s'encarregarà de construir-hi el nou accés ferroviari aprofitant la via actual dels Ferrocarrils, a l'altura del camp de futbol de l'Espanyol, a Cornellà. També estarà a les seves mans enllaçar les vies amb l'estació de Can Tunis. La continuació cap al Moll Prat la pagarà el Port, que també assumirà construir una subestació de tracció. Finalment, les instal·lacions de seguretat estaran finançades entre ambdós. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "És un protocol amb el qual el port donarà un pas molt important, que generarà molts beneficis al nostre país, perquè impulsarà l'economia i reforçarà la competitivitat." Tot i que el protocol no estableix dates ni terminis, s'estima que a finals de 2015, els accessos ferroviaris siguin una realitat.

El projecte dels nous accessos ferroviaris al port de Barcelona estava previst per al mes de març. La data es va posposar fins a l’estiu però, de nou, la signatura i el projecte es van endarrerir. Aquest dimecres, finalment, el Ministeri de Foment, la Generalitat, el Port de Barcelona i la resta d’institucions implicades han signat el protocol que marca el camí a seguir per fer realitat la infraestructura. Les previsions apunten que a finals de 2015 l’actuació estarà enllestida.

La rúbrica l’han posada la ministra de Foment, Ana Pastor; el conseller de Territori, Santi Vila; el màxim responsable de Ports de l’Estat, José Llorca; el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el president dels FGC, Enric Ticó i el president d’Adif, Gonzalo Ferrer. El president de la Generalitat, Artur Mas, i l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, també han assistit a l’acte. El govern català i espanyol finançaran a parts iguals el projecte, que requereix una inversió de 100 milions d’euros.

La nova infraestructura partirà del ramal ferroviari del Llobregat i es construirà sobre la plataforma existent dels FGC. D’aquesta manera, en una única via, s’hi afegiran l’ample de via ibèric i l’internacional. Des de la ronda del Litoral, a l’altura de Cornellà, i fins al pont d’accés de Mercabarna compartirà la plataforma de les vies existents amb els Ferrocarrils. Un cop allà, es desviarà cap a les instal·lacions ferroviàries del Moll Prat, arribant així a la terminal Best. També hi haurà un ramal de connexió amb l’estació de Can Tunis. L’actuació es divideix en cinc projectes finançats a parts iguals entre Adif i el port.