Així serà l'avinguda Diagonal el febrer de 2015. És quan està previst que acabi la primera fase de la remodelació del passeig. Es farà en el tram entre la plaça de Joan Carles I i el carrer de Balmes. Les obres començaran durant l'estiu de l'any vinent. Els carrils centrals es mantindran com fins ara. Els canvis importants els trobem als laterals. Allà s'hi situarà un carril bici segregat just al costat d'una via per a vehicles de serveis. També s'hi pintarà una zona d'aparcament de motocicletes. Les voreres laterals s'ampliaran i assoliran una amplada d'uns set metres. "Compartim l'espai amb bicicletes i hi ha molts obstacles. En tenim ganes." "Des del meu punt de vista la vorera és correcta. Penso que hi ha prioritats molt més importants a la ciutat." Els comerciants celebren que ja hi hagi data per a les obres però lamenten que es facin per trams. MARTA CANUT, presidenta de l'Associació de Comerciants Diagonal Centre "Perquè no s'agafen dos constructores i es fa la banda de mar i de muntanya des de Francesc Macià fins a Passeig de Gràcia? O, si no, un dels costats, mar o muntanya, però des de passeig de Gràcia fins a Francesc Macià." GUILLEM MARTÍNEZ "Un dels dubtes que genera la reforma és què passarà un cop desapareguin els carrils dels laterals. L'Ajuntament es mostra confiat que el canvi no causarà problemes de circulació." ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "La trama Eixample és capaç d'absorvir una part d'aquest trànsit com, de fet, ja està passant ara. No ens amoïna massa el fet que hi hagi una configuració diferent, que hi hagi un carril menys per banda. És evident que això farà que algunes persones s'hagin de replantejar el seu trajecte. Tant de bo que aquestes persones se sumin a la utilització del transport públic." El cost d'aquest primer tram és de 6,5 milions d'euros, aproximadament una tercera part del cost global de la reforma, que se situa al voltant dels 17 milions i mig.

El contracte per a la redacció del projecte s’estima en 199.643,51 euros. La data límit per a la presentació d’ofertes és el 20 de setembre. Segons les previsions de l’Ajuntament, el projecte hauria d’estar redactat a principis de 2014, de manera que els treballs començarien a l’estiu. Aquesta primera fase tindrà un cost de 6,5 milions d’eur0s. Part d’aquest pressupost està garantit gràcies al pacte d’inversions signat entre CiU i el PP. Segons ha explicat el tinent d’alcalde d’Hàbitat urbà, Antoni Vives, està previst que aquesta primera fase de les obres acabi el febrer de 2015.

El projecte comportarà la remodelació dels laterals de l’avinguda, però sense afectar les dues alineacions d’arbrat ni el tronc central. L’àmbit d’actuació és de gairebé 57.000 metres quadrats.

 

L’ampliació de les voreres, que passaran a tenir entre 7 i 7,5 metres, permetrà guanyar espai per als vianants i farà més agradable el passeig i la vida comercial a la zona. Pel que fa a la circulació rodada en els laterals, es farà entre les dues alineacions d’arbres, on s’ubicaran un carril de vehicles i zones destinades a la càrrega i a la descàrrega i a l’aparcament de motos. En aquest mateix espai hi haurà el carril bici que estarà segregat.

L’Associació de Comerciants de Diagonal Centre no està d’acord que la reforma del passeig es faci per trams. Han explicat a BTV que la seva proposta és que es contractin dues constructores per poder enllestir, en el mateix període de temps,  la reforma des del Passeig de Gràcia fins la plaça de Francesc Macià. Una altra possibilitat que posen sobre la taula és que es facin primer les obres d’un lateral, ja sigui el mar o el muntanya, però no només de Passeig de Gràcia a Balmes, tal com està projectat, sinó fins a la plaça de Francesc Macià.