Les floristes tindran marca pròpia. Es dirà Rambla de les Flors de Barcelona i té l'objectiu d'unificar tant el producte que venen com l'activitat. MERCÈ HOMS, regidora de Ciutat Vella "Ja es va treballar en els darrers i ara s'està treballant també en una posada a punt de la mateixa parada i també en el tema vinculat amb la venda de flors i altres productes." I és que actualment algunes de les floristes incompleixen la llicencia d'activitats, que els permet vendre només flors i plantes. Des de fa temps, a les parades s'hi venen també records. La creació d'aquesta marca pròpia els permetrà tenir una línia de productes exclusius, relacionats amb la flor i amb les parades. Estaran inspirats en el disseny dels darreres que van fer els alumnes de l'Escola Massana. CARME ROMERO, presidenta del col·lectiu de floristes "No dependre només de la flor, perquè seria la ruïna total de les floristes de la Rambla. El producte encara no està acabat de definir, falta alguna coseta a parlar, falta signar el conveni, però ja us puc avançar que des d'un mocador molt maco de seda, bosses molt 'mones', és una mica mirar entre tots traient idees." La iniciativa ha estat rebuda amb diversitat d'opinions. Alguns pensen que el projecte és positiu, però no veuen clar el tipus de producte. CESAR LÓPEZ, florista "Jo crec que no es vendrà perquè es molt car. La part bona que tenim és que hi ha molt turisme. És de poca qualitat, el que passa és que hi ha molt. I és clar, vendre mocadors, que els semblava malament que nosaltres en venguéssim, però vendre mocadors de tres euros a 20 euros, doncs no ho veig, la veritat, no ho veig comercial." D'altres, en canvi, com la Carolina Pallés, que és la cinquena generació de floristes de la família, hi estan totalment en contra. CAROLINA PALLÉS, florista "Segurament que seran uns productes molt macos, però potser s'haurien de vendre en botigues. En una floristeria s'han de vendre flors. Pensa que no hi ha cap floristeria de Barcelona que sigui de qualitat que es venguin pins. Les coses és que han de complir la llei i les normatives, o sigui que potser el govern que s'ho faci mirar i mercats, també." Properament se signarà un conveni a títol individual amb les floristes, en el qual cadascuna es comprometrà a vendre el producte o no. La condició és que, si no venen la nova marca, no podran vendre cap altra cosa més que flors i plantes.

Les floristes de la Rambla podran vendre bosses, pins o mocadors de seda, però amb la seva marca. És l’excepció que el districte de Ciutat Vella i l’Institut Municipal de Mercats volen introduir a la concessió que, fins ara, només les autoritza a vendre flors i plantes. Per fer-la efectiva, s’aprofitarien els dissenys dels alumnes de l’Escola Massana, que ara decoren la part del darrere de les parades per crear la marca Rambla de les Flors de Barcelona. Amb aquesta imatge es crearien diversos productes de record exclusius, que només es podrien vendre a les parades de floristes de la Rambla.

Algunes floristes veuen el projecte com l’oportunitat de regularitzar el seu negoci de venda de “souvenirs”, però d’altres asseguren que aquests productes de marxandatge, previsiblement força més cars que els que tenen ara, no satisfaran les necessitats de la majoria de turistes que actualment passegen per la Rambla. Creuen que els productes de marques cares ja es venen en botigues i que, per ser competitives, les parades han de poder oferir també “souvenirs” a preus populars. “Per què els quioscos de diaris que no tenen tampoc llicència poden vendre fins a nou expositor de records i nosaltres no?”, pregunta José Moya, propietari de Moya Floristeries, empresa amb tres parades a dreta i esquerra de la Rambla. “Si ens ho treuen ens maten, suposa el 50% dels nostres ingressos, no volem ser il·legals però tampoc és just viure amb l’ai al cor durant més de dos anys, volem una solució”.

L’Ajuntament ofereix la possibilitat de crear la marca Rambla de les Flors de Barcelona com a alternativa de negoci per a les floristes que vulguin conservar el patrimoni de la seva bona imatge. Al final, seran els propietaris de cada parada qui decidiran si signen el conveni que els autoritzarà a vendre, excepcionalment, com a souvenirs, els nous productes de marxandatge. L’acord inclourà el compromís de no oferir a les parades cap souvenir d’una altra marca. Les floristes que no ho signin hauran de limitar-se a vendre flors i plantes, que és al que les autoritza la concessió de què disposen.

Una opció que no acaba de convèncer ni als floristes que ara venen souvenirs ni als que sempre s’hi han negat, com és el cas de la floristeria Carolina i de Flors Maria. Joan Rossell explica que Flors Maria té més de 150 anys de tradició venent flors “servíem al Liceu, però ara els temps han canviat, s’ha perdut també la tradició de regalar flors. Abans quan hi havia un sant una mica important acabaves les flors”. Ells s’han mantingut sempre fidels a la venda exclusiva de flors i plantes. El mateix defensen Carolina i Mercè Pallés, la cinquena generació al capdavant de la històrica floristeria, que va obrir portes el 1888. “Una cosa que era maca s’ha desvirtuat”, diuen referint-se a les parades que venen pins per la nevera i bijuteria. “Tots notem la crisi, però això no ha de ser una excusa, tots hem retallat, si no els funciona el negoci que pleguin”, sentencia amb duresa Carolina Pallés que afegeix “tot el que ha lluitat la família no ho podem llençar ara per la borda, ens en sortirem”.