L'anomenaven "la granota" pel color verd i l'aspecte del morro amb aquests enormes fars al davant. I aquest cap de setmana tornarà a circular per commemorar el 150è aniversari del tren de Sarrià. Avui ja ha fet un primer viatge per a les autoritats. També hi han pogut pujar alguns ciutadans que van participar en un concurs. En tenien ganes... "Era el tren que agafaven les meves àvies. Tots aquests sorolls, totes aquestes incomoditats les tenien cada dia." Incomoditats com la calor que en l'època que circulaven aquests trens eren el pa de cada dia. Però també tenien avantatges. "No s'espatllaven aquests trens! I a més eren molt fàcils de reparar." "Realment van donar un gran servei en una època en què les comunicacions eren o bé en un ferrocarril d'aquests o a peu." SANTIAGO SORIANO, responsable de projectes dels FGC "Han estat funcionant, amb diferents transformacions i canviant alguns materials, fins al 95, quan els vam vendre a una companyia cubana." I a Cuba encara circulen. Bé que ho sap en Joan Antoni, aficionat als trens, que hi va poder pujar ara farà dos anys. "Sabia que els trens aquests eren allà i els vaig anar a buscar... Era la línei de l'Havana a 'Jersey'." El viatge ha acabat a les Planes. Allà temps suficient per veure (i conduir) dos combois històrics... I, de nou, cap a casa. Aquest cop, però, amb un tren del futur. Aquest tren de la sèrie 113 que començarà a circular abans no acabi l'any. La diferència és abismal. "Aquest sembla un avió, amb finestres grans, aire acondicionat, es veu una gran evolució." "Són molt macos, molt silenciosos." Per pujar al 113 encara s'haurà d'esperar uns mesos. Per fer-ho a la granota, l'ocasió és aquest cap de setmana. Fins a set combois diaris uniran les estacions de plaça de Catalunya a Reina Eliseda perquè, qui ho vulgui, faci un viatge al passat.

Tot i que en aquest primer viatge inaugural ha estat, majoritàriament, ocupat per les personalitats i institucions convidades, tots aquells ciutadans que ho desitgin podran fer un viatge en el mateix comboi històric aquest cap de setmana. El vehicle en qüestió és de la sèrie 400 i va ser fabricat en els tallers de Sarrià durant la primera meitat del segle passat. Popularment, va ser conegut pels barcelonins de l’època com el “tren granota” pel color verdós i els grans fars de la part frontal. Aquest dissabte i aquest diumenge sortiran set combois diaris que uniran l’estació de Plaça de Catalunya amb la de Reina Elisenda, parant, de camí, a totes les parades. Set combois diaris més faran el trajecte en el sentit contrari.

Els actes de celebració del 150è aniversari del tren de Sarrià s’allargaran durant els pròxims 12 mesos i en destaca, entre d’altres, l’exposició commemorativa instal·lada on antigament hi havia el cinema de l’avinguda de la Llum a l’estació de Catalunya.