Foto de família dels organitzadors i les administracions que donen suport al Sónar. El festival celebra aquest any la 20a edició i ho fa amb nous reptes, com ara el canvi d'ubicació del Sónar de dia, que es farà al recinte firal de Montjuïc. S'abandona així el CCCB i el MACBA, dos espais on només es farà la nit de clausura del festival. Però malgrat els canvis d'espai, segons els organitzadors, el Sónar manté l'essència de sempre. ENRIC PALAU, director del Sónar El festival va néixer buscant el vincle entre creativitat i tecnologia i amb la vocació de ser un esdeveniment global i punt de trobada entre creadors, públic i indústria." Precisament per unir encara més la creativitat i la tecnologia s'ha ideat el Sónar+D. Un laboratori que neix de la col·laboració amb la Mobile World Capital. Ha d'afavorir les relacions comercials entre els professionals del sector i també ha de servir d'aparador dels instruments o el programari del futur. I tota l'oferta del Sónar també té impacte en la ciutat. El festival deixarà 52 milions a Barcelona i es preveu que durant els quatre dies de Sónar l'ocupació hotelera s'acosti al 90%. JAUME CIURANA, tinent d'alcalde de Cultura "Barcelona s'està posicionant al món com una ciutat on els festivals i els festivals de música en particular hi tenen un pes important. És una ciutat atractiva, des d'aquest punt de vista, internacionalment." Pel que fa al cartell, el Sónar d'enguany reunirà en 136 actuacions tots els corrents de la música electrònica. El nou espectacle audiovisual de Pet Shop Boys encapçala aquest 20è aniversari. Un dels altres plats forts de l'edició és la presència de Kraftwerk, que oferirà un xou en 3D que s'haurà de mirar amb ulleres bicolors. I l'última incorporació en la programació ha estat aquesta, la del duo de hip-hop JJ DOOM.

“Hem vist els CDroms, els CDdisc, els minidiscs, l’aparició i desaparició de nous formats i tecnologies”. Així ha resumit Enric Palau, un dels directors del Sónar, com el festival ha evolucionat des que va néixer, fa 20 anys, fins ara. Palau ha reconegut que no els agrada mirar al passat sinó al futur, però que aquesta edició és l’excusa per analitzar com han canviat en tot aquest temps. El codirector del Sónar ha recordat com van començar a portar a Barcelona noves estètiques i a barrejar l’electrònica purista amb el pop, el rock, el jazz i la música ètnica, en una recerca constant de nous continguts.

L’altra línia que ha caracteritzat el festival és la recerca de vincles entre creativitat i tecnologia. Una de les anècdotes que ha explicat Enric Palau exemplifica com ha canviat el món en poc més d’una dècada: “El 1994 no teníem Internet a casa. Un any després, vam fer un experiment en què van participar tres artistes connectats amb la xarxa RDSI, que aleshores era tecnologia punta, amb un senyal que arribava amb un senyal considerable. Avui tot és més fàcil”.

Les quatre plantes del Palau de Congressos, dedicades al Sonar+D

A banda de l’evolució tecnològica i de continguts, aquest any el festival canvia de format i d’espai. Amb el trasllat a la Fira de Barcelona, els organitzadors van considerar que seria un bon moment per donar encara més presència no només a Internet, sinó a la tecnologia mòbil: “La tecnologia no para de canviar, volem estar presents en aquests canvis i difondre’ls”. La mobilitat, segons Enric Palau, no només ha modificat el consum de música, sinó també les relacions humanes i els processos creatius. Tot plegat, la trajectòria històrica i el moment actual, donen sentit a l’aliança d’una nova àrea que vincula el festival amb la capitalitat mòbil de la ciutat: el Sonar+D.

L’espai dedicat a la relació entre la música, el llenguatge digital i la telefonia mòbil no és pas cap anècdota: el Sonar+D ocuparà les quatre plantes del Palau de Congressos, tindrà un accés per a professionals acreditats i també per al públic. Aquest apartat de Sónar de dia no només vol ser  un espai on els visitants poden experimentar amb nombroses curiositats, sinó que també vol convertir-se en una referència per als 2.500 professionals i les 1.400 empreses d’una cinquantena de països que analitzaran la vinculació entre telefonia mòbil, electrònica i noves tendències. En aquest espai hi haurà des de seients a ritme de música fins a pantalles interactives, elements de telepresència o les tauletes que en el futur utilitzaran els discjòqueis, artistes visuals i músics.

Més de 1.000 periodistes de 48 països diferents han estat acreditats per donar cobertura a un festival en què el 50% del públic és estranger. De fet, tant el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Ciurana, com el conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, han felicitat els organitzadors del festival pel valor afegit que aporten a la ciutat, així com per la projecció internacional del Sónar. De fet, l’organització del festival ha anunciat que impulsarà un estudi per analitzar-ne l’impacte socioeconòmic i cultural.

L’accés al Sónar de dia, per Rius i Taulet

L’organització del festival també ha donat a conèixer alguns detalls que comencen a perfilar-se quan falten pocs dies per a l’inici de la vintena edició. Un servei d’autobusos porta a porta connectarà el Sónar de dia i el Sónar de nit en tan sols vuit minuts per als visitants que no es vulguin perdre cap escenari. En aquest sentit, els organitzadors han advertit que el concert de Kraftwerk serà d’hora, a les 22.45 h, i que el servei de transport intentarà donar resposta a totes les persones que no vulguin arribar-hi tard. Es guanyarà capacitat en els dos principals escenaris del Sonar de nit: al Club i al Pub, on també s’ha treballat per facilitar-ne l’entrada.

Una altra informació pràctica a tenir en compte per als visitants, és que l’accés al festival Sónar de dia serà per l’avinguda de Rius i Taulet, on els professionals i els visitants es trobaran amb el més gran dels escenaris de Fira de Barcelona: el Sónar Village. Aquest espai tindrà un gran escenari d’una banda, i un espai de restauració que aquest any creix i millora de manera considerable gràcies a l’ampliació de l’espai, de l’altra. Ricard Robles, codirector del Sónar, ha insistit en un petit detall, però important per als fidels: “a la Fira per suposat no perdrem la gespa, hi haurà una immensa superfície de color verd que ja forma part de la nostra identitat”.