La cara de la lluna amb una bala a l'ull: és la imatge més coneguda de l'obra de Méliès. El curtmetratge té més de 100 anys i no té ni tan sols una arruga. Méliès va ajuntar la seva passió per a l'il·lusionisme i el setè art, acabat de néixer. Aquesta exposició és la més completa que es va fer sobre el realitzador: més de 400 objectes, alguns d'inèdits, com aquestes cartes, peces de vestuari o encara aparells cinematogràfics expliquen tant l'obra de Méliès com els orígens del cinema. Amb les fantasmagories, llanternes màgiques i ombres xineses, Georges Méliès va ser el primer realitzador de cinema fantàstic. Va buscar la manera de construir un univers oníric, el contrari de la feina dels germans Lumière, que plasmaven la realitat.

Georges Méliès va ser dibuixant, mag, constructor d’artefactes, director de teatre, actor, decorador i tècnic. La seva figura ha passat a la història com el creador del cinema fantàstic i els efectes especials. El CaixaForum convida a conèixer aquest cineasta a través d’una exposició amb 418 objectes. S’hi poden trobar 21 films originals, fotografies, dibuixos i aparells de les primeres etapes del cinema, com les llanternes màgiques o el cinematògraf. També hi ha el vestuari original de ‘Viatge a la Lluna’ i la primera càmera que va utilitzar Méliès.

Els cinèfils podran reviure l’experiència d’una sessió de cinema mut el 7 i el 26 d’abril. Logical Disorder i Adyo i Mamut Cinema acompanyaran amb música en directe la projecció d’una selecció de les millors pel·lícules de Méliès. El CaixaForum també ha organitzat un concurs. Els participants han d’utilitzar algun dels trucs de Méliès en un vídeo de tres minuts de durada com a màxim.

Els germans Lumière han estat considerats els pares del cinema. Les seves primeres filmacions eren de caràcter documental i mostraven escenes quotidianes. En contraposició, Georges Méliès va ser l’encarregat de posar una cullerada de fantasia, ficció i màgia al setè art. Va introduir els trucs de màgia, els efectes òptics i els efectes de muntatge i color. És per això que ha passat a la història com el primer il·lusionista de la pantalla gran. Entre 1896 i 1912, Méliès va produir, realitzar i distribuir 500 pel·lícules. Si hi ha una imatge destacada de la seva cinematografia és la lluna amb un coet encastat de la pel·lícula ‘Viatge a la Lluna’ (1902). La carrera de Méliès va iniciar una davallada amb l’aparició de les grans empreses Pathé i Gaumont.