La plaça de Tetuan és un dels 10 punts més perillosos de Barcelona per anar amb bicicleta. Per millorar-hi la seguretat, l'Ajuntament instal•larà un nou carril bici a la calçada que voregi la plaça pel costat muntanya. L'utilitzaran els ciclistes que van per la Gran Via, mentre que els que circulen pel passeig de Sant Joan, creuaran per l'interior de la plaça. A aquesta modificació s'hi afegeixen 9 cruïlles més on s'aplicaran mesures urgents, com la plaça d'Espanya i la de Francesc Macià, l'encreuament de la Gran Via amb el carrer del Comte d'Urgell o Consell de Cent amb Bailèn. Caldran 130.000 euros per actuar en aquests espais. EDUARD FREIXEDES, regidor de Mobilitat "Hi ha algunes on s'han de canviar els semàfors, altres la senyalització horitzontal i vertical. I d'altres cal modificar el carril bici." L'altra novetat, molt reclamada pel col•lectiu ciclista, és donar continuïtat al carril bici del carrer de Provença. S'invertiran 260.000 euros per implantar-lo entre el passeig de Gràcia i Rocafort. D'aquesta manera, els ciclistes podran anar des del Camp de l'Arpa fins a Sants per un carril bici que serà de doble sentit. L'aposta per potenciar l'ús de les zones 30 com a vies ciclistes s'aplica ara als carrers amb un sol carril de circulació, on els vehicles també han de limitar-se a aquesta velocitat. Aquí s'instal•laran pictogrames de bicicleta atès que, segons el consistori, són adients per al pas de les bicis. El cost total de les mesures s'enfilarà fins als 563 mil euros.

A la ciutat hi ha 10 cruïlles on s’han produït tres o més accidents. Les interseccions són les següents: Comte d’Urgell-Consell de Cent, plaça d’Espanya, avinguda Meridiana amb Sancho de Ávila, la plaça de Francesc Macià, el carrer del Consell de Cent amb Bailèn, Gran Via amb el Comte d’Urgell, l’avinguda del Paral·lel amb Calàbria, la Gran Via amb Calàbria i la plaça de Tetuan. El consistori invertirà 13.000 euros per realitzar millores en tots aquests espais tant pel que fa a la senyalització com als semàfors, els elements que afecten la visibilitat dels ciclistes, les peces separadores i l’ordenació viària i la distribució de l’espai viari.

La inversió forma part d’un paquet dotat de 563.000 euros amb què es vol millorar la infraestructura ciclista de la ciutat. L’estiu passat el govern municipal va presentar el Pla de foment de la bicicleta en què es feia un diagnòstic de l’estat de la infraestructura ciclista i es determinaven les primeres mesures a dur a terme. L’estudi va concloure que hi ha 24 trams i cruïlles que precisen actuacions de millora i 32 espais on manca continuïtat amb la xarxa global.

Carril bici a Provença entre el Camp de l’Arpa i Sants

A banda de millorar la seguretat, també es vol incidir en la connectivitat de la infraestructura com el carrer de Provença. S’invertiran 260.000 euros a donar continuïtat al carril bici d’aquesta via en el tram comprès entre el passeig de Gràcia i Rocafort. L’ampliació del carril permetrà als ciclistes tenir un itinerari per creuar de banda a banda la part alta de l’Eixample i una franja del districte de Sant Martí. L’actuació es complementarà amb la conversió de tot el carril bici a doble sentit. En total, el nou carril comptarà amb 5,2 km de longitud.

Pictogrames-bicicleta a tots els carrers amb un únic carril

En la línia de fomentar l’ús de la bicicleta com a mitjà sostenible, l’Ajuntament vol senyalitzar amb el pictograma-bicicleta tots els carrers que siguin d’un sol carril de circulació. L’Ordenança de circulació de vianants i vehicles preveu que en quests carrers els vehicles no hi puguin circular a més de 30 quilòmetres per hora. El consistori vol potenciar aquestes vies, juntament amb les senyalitzades com a zones 30, com a vies ciclistes a l’interior de la ciutat.

Casc recomanable però sense obligatorietat

Aprofitant l’anunci d’aquestes actuacions, l’Ajuntament ha valorat la possibilitat que el nou reglament de circulació en què treballa la DGT obligui a portar casc els ciclistes. El consistori considera que l’ús del casc ha de ser recomanat pels governs, però que no s’ha d’obligar a portar-lo. Així ho han expressat a la DGT on han presentat al·legacions a la mesura.