Cada cop són més els barcelonins que fan ús de les cinc línies operatives de la xarxa ortogonal de bus. Segons l'Ajuntament el gener passat s'hi va registrar un increment d'un 8,4% de passatgers respecte a l'octubre, quan van començar a circular. Una de les claus, diu el consistori, és que s'han reduït els temps d'espera. En general, els usuaris que aquesta tarda esperaven el D20 ho corroboren. "Ha mejorado, sí. Ahora vienen cada cinco, siete minutos y antes te tenías que esperar un cuarto de hora." "Abans era bastant irregular, passava aproximadament cada quart d'hora. (...) Ara la freqüència és de set, vuit minuts, que va molt millor." Segons l'Ajuntament, la freqüència de pas de les línies en funcionament de la xarxa ortogonal és de sis a nou minuts. Uns registres que es volen mollirar perquè els autobusos passin a intervals d'entre cinc i vuit minuts. I, per aconseguir-ho, aquesta primavera es faran actuacions a la xarxa. JAUME TINTORÉ, director general d'Autobusos de TMB "Mirar temes de regulació semafòrica, de sincronització de l'autobús amb el semàfor, de donar-li prioritat a les sortides." Però no serà l'única novetat d'aquest any. A partir de la tardor se sumaran cinc noves línies a les ja existents: tres d'horitzontals i dues de verticals. (POSTPO) La V3, de Sarrià a la Zona Franca, substituirà la Línia 72 actual. La segona vertical, la V17, anirà del Carmel al Port Vell i rellevarà el bus 28. Pel que fa a les horitzontals, l'H8 enllaçarà Collblanc amb La Maquinista, i deixarà enrere la Línia 15. L'H10 unirà Collblanc amb la Pau passant per l'eix València-Mallorca, i substituirà els busos 43 i 44. Per acabar, l'H16 vorejarà el litoral del Paral·lel a Diagonal Mar, i tot i que coincidirà amb algunes línies, no en rellevarà cap. Per posar-les en marxa, caldrà una inversió inicial d'un milió i mig d'euros en obres als carrers. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Jo crec que aquesta és una aposta molt forta per tenir una xarxa d'autobusos de les millors i més avançades del món." Quan entrin en funcionament les noves línies, ja n'hi haurà 10 del total de 28 que configuren la xarxa ortogonal de bus.

La nova xarxa de bus s’amplia a finals d’aquest 2013 amb tres línies de sentit horitzontal i dues de vertical. La Línia H8 cobrirà el trajecte entre Collblanc i La Maquinista i suposarà la desaparició de l’actual Línia 15. Ara bé, la futura línia es prolongarà pel districte de Sant Andreu. La Línia H10 cobrirà el recorregut entre Collblanc i la Pau, amb 20 quilòmetres, i pren com a referència el recorregut que actualment fan les línies 43 i 44. L‘H16, que tindrà autobusos estandard, anirà del Paral·lel a Diagonal Mar i té de referència les actuals línies 14, 36 i 41, que no desapareixeran.

Pel que fa a les línies de sentit vertical anunciades per TMB, la Línia V3 cobrirà el recorregut entre la Zona Franca i Sarrià, el mateix que actualment fa la Línia 72. La V17 anirà del Port Vell fins al Carmel i forçarà l’anul·lació de l’actual Línia 28.

Amb la posada en funcionament d’aquestes cinc línies, i sumant-hi les cinc que es van posar en circulació l’octubre passat, ja hi haurà operatives 10 de les 28 que han de constituir la nova xarxa de bus. TMB ha valorat positivament el funcionament de les primeres cinc línies que, des del gener, han experimentat un increment de passatgers del 5%, enfront el 3% de les línies convencionals. El president de TMB, Joaquim Forn, ha explicat que, tot i que el transport públic va tenir una davallada de viatgers durant el 2012, “cal estar preparats per quan s’inverteixi la tendència, hem de pensar en el futur”.

El desplegament de les cinc noves línies tindrà un cost de d’1,5 milions d’euros. Però abans que es posin en marxa, TMB té a punt una altra novetat que aviat veurem circular pels carrers de la ciutat.

Es tracta d’un autobus híbrid biarticulat de 24 metres de llargària, pioner a l’Estat espanyol. Se n’han adquirit tres i, de moment, es faran servir per cobrir la Línia H12, que recorre tota la Gran Via en tots dos sentits, des de l’Hospitalet fins al Besòs.

Aquest nou vehicle, que té un cost de 800.000 euros, té una capacitat per a 164 persones i està dissenyat per l’empresa belga Van Hool.

A banda dels nous vehicles per a la Línia H12, TMB ha previst actuacions per millorar les primeres cinc línies de la nova xarxa de bus que han de permetre generalitzar les freqüències de pas de cinc a vuit minuts durant la major part del dia.