Seminari d''Arrenca a córrer' a l'institut Ipsi

Captar l’atenció d’una vintena de joves que cursen batxillerat no és fàcil, però aquest tema els interessa. La Laura Robert i la Mercè Botella els expliquen, amb l’ajuda d’una jove emprenedora, quines habilitats cal adquirir per emprendre i a què s’enfrontaran els que ho facin. Totes dues treballen en el sector de l’educació i fa temps van detectar la necessitat de realitzar un acompanyament als centres educatius en la implantació de programes d’emprenedoria. Així va néixer l’associació Arrenca a córrer, l’objectiu de la qual no és treballar en programes concrets per a futurs empresaris, sinó sensibilitzar nens i joves i promoure una nova cultura del treball, que fomenti la iniciativa dels infants i els adolescents.

Aquest curs ha estat el primer que el govern català ha incorporat una assignatura sobre emprenedoria: ho ha fet als instituts i en forma de matèria optativa. La Laura ens explica que, a molts centres on imparteixen aquesta classe, “al professorat l’han enxampat desprevingut, ja que la immensa majoria no s’ha format en aquest àmbit ni tampoc no són emprenedors”, de manera que difícilment poden articular una assignatura així de forma satisfactòria. Precisament per això ella i la Mercè van endegar aquest projecte, l’objectiu de la qual és assessorar les famílies i els centres educatius i de lleure sobre la qüestió.

L'alumnat reflexiona sobre l'emprenedoria en una dinàmica de grup

Les escoles i instituts que els demanen ajuda de moment són majoritàriament privats i concertats, ja que els primers tenen més recursos i els segons, més autonomia. L’escola pública, diuen, encara té un llarg camí a recórrer en aquest sentit. Precisament l’institut Ipsi, on avui fan la xerrada, és un centre concertat. En aquesta classe és essencial la iniciativa i la participació de l’alumnat; la Laura i la Mercè els animen a treballar en grup, parlar en públic, exposar les seves idees o fer propostes en una dinàmica de treball que rarament s’aplica en el sistema educatiu actual. La Mercè opina que, tal com estan pensades les escoles i els instituts, “s’evita que l’alumnat pensi per ell mateix, que detecti allò que realment li agrada i tingui iniciativa”. Això passa, diu, perquè “la metodologia actual és equivocada, consisteix a aprovar exàmens, memoritzar conceptes, seguir els passos que marca el professorat. D’aquesta manera deixen de pensar per ells mateixos”.

Un grup d'alumnes exposa el seu treball

Aquestes dues emprenedores socials estan entusiasmades amb el projecte, però saben que remen contracorrent: “l’escola va néixer com un espai per preparar la massa de treball, no com un espai de creixement personal. El problema és que el sistema educatiu no ha canviat en dècades”, diu la Laura, “i amb la ‘llei Wert’ les coses aniran a pitjor”, afegeix la seva companya. Les dues estan d’acord que som on som perquè el sistema educatiu “mai no ha fomentat l’emprenedoria” i es mostren fermes en el repte que tenen: “volem seguir treballant per fer arribar la cultura emprenedora als nens i joves des de la base, contribuir a canviar la societat”.