El pacte entre Nissan i els sindicats obre la porta a la fabricació d’un nou vehicle a la planta de la Zona Franca de Barcelona, fet que podria suposar la creació de 1.000 nous llocs de treball directes i 3.000 d’indirectes. La direcció de l’empresa ha enviat ja el document signat al vicepresident de Nissan Europa, John Martin, qui ja ha dit que aquest dimecres el farà arribar als màxims responsables de la companyia, al Japó, tot confiant que hi donin el seu vistiplau i reconsiderin la seva postura per tal que finalment el nou model de turisme es fabriqui a Barcelona.

Els sindicats, però, ja ho donen per fet. Tant segons la UGT com CCOO, “l’acord assegura l’adjudicació d’un nou producte a la fàbrica de Barcelona”, a part de garantir l’ocupació a la plantilla actual. SIGEN-USOC, per la seva banda, ha admès que l’última paraula la té la multinacional japonesa però considera que la fabricació del turisme a la Zona Franca està més a prop.  Nissan, en canvi, afirma simplement que amb l’acord de competitivitat firmat, “Barcelona està en millor posició per atreure les oportunitats que el pla de negoci a mig termini pot oferir”. Sí que confirma, almenys, que l’acord permetrà “seguir treballant en el creixement sostenible de les operacions industrials de Nissan a Espanya”, per la qual cosa queden al final en res afirmacions de fa només uns dies en què es donava pràcticament per morta la planta de la Zona Franca.

Versions contradictòries abans d’escenificar-se l’acord

A primera hora d’aquest dimarts, BTV s’havia posat en contacte amb fonts de la multinacional nipona, que mantenia que res no havia canviat en els darrers dies i que no estava previst adjudicar el vehicle a Barcelona ni tampoc reprendre les converses. Una versió que ha perdut força quan han sortit els primers comunicats dels sindicats anunciant l’acord, i que finalment ha semblat quedar desmuntada quan a les 15.30 h s’ha escenificat l’entesa amb una signatura entre totes les parts al Departament d’Empresa i Ocupació. L’acord firmat no garanteix, però, que Barcelona torni a optar al nou vehicle. Significa, en tot cas, que tant la direcció de Barcelona com els sindicats uneixen de nou forces perquè així sigui.

Xavier Sanz, membre del sindicat Sigen-USOC (majoritari a la planta de fabricació de Barcelona), ha afirmat, abans de l’acte del migdia, que el document pactat és el mateix que els sindicats van rebutjar fa unes setmanes, que preveu fixar una doble escala salarial (una per als treballadors actuals de la plantilla i una altra d’inferior per als de nova contractació). L’únic matís és que en el document original s’hi afegeixen ara algunes clàusules que CCOO i UGT havien demanat. Aquesta versió contradiu la de Comissions Obreres i UGT, que han afirmat que la proposta que s’ha ratificat aquest dimarts és la que ells havien presentat i que és USOC qui s’hi adhereix en darrera instància. Tampoc la versió de Nissan, que fins aquest matí insistia que no hi ha possibilitat d’acord, no coincidia amb la del Departament d’Empresa i Ocupació, que ha intervingut en la negociació. Al matí, fonts de la conselleria havien admès que “el procés està quasi enllestit”.

Fa unes setmanes, el fracàs de les negociacions va portar Nissan a afirmar que Barcelona havia estat descartada com a candidata per fabricar el turisme de passatgers. La possibilitat que això es traduís en acomiadaments a la planta va posar en alerta els sindicats USOC, així com CCOO i UGT, que durant aquests dies han presentat les seves propostes a l’empresa per intentar reobrir la negociació.