El Port Vell es transformarà en una marina de iots de fins a tres pisos d’altura i fins a 120 metres d’eslora. Els vaixells ocuparan el moll a tocar de la Barceloneta i les instal·lacions arribaran força més enllà d’aquest espai, tal com es pot veure en un dels videos promocionals penjats al web de Marina Port Vell i tal com temien els veïns, que des de fa mesos denuncien el que consideren que serà una “privatització de l’espai públic”. El consistori defensa que amb aquesta modificació urbanística el port s’obrirà a la ciutat amb noves instal·lacions i restaurants.

El regidor d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, ha explicat que el projecte generarà més de 2.000 llocs de treball a Barcelona, i reforçarà l’aposta industrial del govern municipal. Vives, ha afirmat en la comissió d’aquest dijous que aquest pla “ha tingut tres processos d’informació pública, i una acceptació parcial del 70% de les al·legacions” i ha remarcat que “la majoria del consistori hi està a favor, i també persones que han estat rellevants a la ciutat”, sense esmentar quines. Pel que fa a les acusacions d’opacitat i falta de legitimitat, Vives ha negat que no s’informés els veïns i entitats de la zona. Amb anterioritat, Iniciativa havia acusat precisament el govern de Trias d’aprovar el projecte amb “nul·la participació”, evidenciant una “falta de democràcia”, perquè els ecosocialistes consideren que el projecte és “en benefici d’uns pocs” i “no es preserva l’ús públic”.

Les protestes del veïnat de la Barceloneta, associats el mes de maig en la plataforma Salvem el Port Vell han servit de poc en aquest procés que, des d’un principi, semblava estar ja embastat. Durant els darrers mesos la plataforma ha sol·licitat una moratòria en les obres del Port Vell que no s’han aturat. Tant és així que el regidor Vives va afirmar el mes d’octubre en una conferència al Saló Nàutic de Mònaco que aquest estiu la nova marina podria ser ja una realitat.

També el mes d’octubre de 2012 ICV-EUiA va demanar fer una consulta sobre el futur del Port Vell, una proposta que també es va tombar dies després amb els vots en contra de CiU i PP, la mateixa aliança que aprovarà el polèmic projecte. Finalment, el projecte s’ha aprovat en la Comissió d’Hàbitat Urbà i Medi Ambient d’aquest, en què s’ha modificat el Pla especial del Port Vell en els àmbits V i VI, que afecta els molls de la Barceloneta i del Rellotge. L’aprovació definitiva del projecte es farà en el plenari del proper 1 de febrer. De moment, segons informa ‘Europa Press’, la concessionària (Marina Port Vell) s’ha compromès per escrit a incorporar mesures exigides pel consistori en el programa d’explotació de la marina que ha de presentar a l’Autoritat Portuària de Barcelona. L’empresa suposadament també ha cedit a allunyar els vaixells del centre de la ciutat perquè no facin de barrera visual.

El futur aspecte de la nova marina de luxe

Les embarcacions que tinguin, com a màxim, 60 metres d’eslora i fins a tres pisos d’altura es podran amarrar al moll de la Barceloneta i els iots estaran tocar del passeig de Joan de Borbó. S’establiran uns espais entre els vaixells, excepte quan hi hagi esdeveniments, com ara el Saló Nàutic, la Fórmula 1 i la Barcelona World Race. També està prevista una connexió entre el moll dels Pescadors i el d’Espanya (que es tancaran amb una nova tanca), que podria ser mitjançant un transbordador, les despeses del qual les assumiran el Maremagnum i Marina Port Vell.

De la mateixa manera que el grup municipal de CiU, el PP considera que el pla generarà ocupació i que és necessari que “la mesura ha de tenir un clúster nàutic” que confien que atregui visitants a la Barceloneta. Marina Port Vell calcula que el projecte tindrà un impacte econòmic de 104 milions d’euros i suposarà la creació de 40 llocs de treball directes.