Els comerciants d’establiments emblemàtics veuen amb preocupació la desaparició d’aquests negocis perquè, diuen, formen part de la memòria històrica i la identitat de la ciutat.

La crisi i que el negoci no tingui continuïtat generacional fa que molts comerços tradicionals hagin abaixat definitivament la persiana. Des de l’Associació d’Establiments Emblemàtics apunten que el mercat immobiliari juga en contra d’aquests locals. El secretari de l’associació, Josep Maria Roig, explica: “Estem en llocs on els preus dels lloguers són elevats perquè és una zona comercial i turística. Però els comerços emblemàtics som negocis familiars que no podem competir amb els lloguers que poden pagar grans empreses“.

Segons el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, el comerç tradicional hauria de poder conviure amb les grans marques en els eixos comercials ja que els primers donen identitat i els segons potència. Per això, no estan en contra de l’arribada de grans grups als eixos comercials sempre que s’integrin en els eixos comercials. Gasca admet que “el mapa comercial de Barcelona està canviant”.

CARRER DE FONTANELLA

El comerç més veterà del carrer de Fontanella és la barreteria Mil, que ocupa el local del número 20 des de 1917. Els orígens d’aquest negoci es remunten a 1856, quan la família Antonés va obrir una barreteria al carrer de l’Hospital. La botiga va tancar l’any 1912. Cinc anys després, es va ubicar al local actual.

Al seu costat, hi ha la botiga de música Werner. Des de 1933, els melòmans hi poden trobar tot tipus de productes relacionats amb l’àudio i vídeo.

Dues cases d’estilogràfiques emblemàtiques estan gairebé porta per porta. En una vorera, hi ha Viena 18 des de 1929 i el 1938 va obrir La casa de la estilográfica a l’altre costat. Aquesta última botiga ha passat per tres locals del mateix carrer. Els fundadors del comerç  es van instal·lar inicialment en el número 10 del carrer de Fontanella i es van dedicar exclusivament a la venda al major. Més endavant, es van traslladar al local del 19. Finalment, el 1964 es van establir a l’actual 17.

RONDA DE SANT PERE

El tancament de la llibreria Catalònia de la ronda de Sant Pere és un dels exemples més visibles del canvi que s’està produint ens els eixos comercials del centre de la ciutat. Ja ha trascendit que un McDonald’s ocuparà el local de la llibreria. La Catalònia es va fundar el 1924 a la plaça de Catalunya. L’edifici on es trobava inicialment va ser enderrocat. La llibreria ha estat al número 3 de la ronda de Sant Pere des de 1931.

En el número 16, encara s’hi conserva un local modernista. L’Òptica Arense s’hi va instal·lar el 1995 mantenint el trencadís de la façana i l’interior, obra de Manel Joaquim Raspall. Entre ulleres i miralls, encara queden vestigis de la casa Teixidor de dibuix i pintures.

El comerç que suma més anys d’història a la ronda de Sant Pere és la botiga de teles Monsel Figueras. Es va funda ja fa més de cent anys, el 1859.

RONDA DE LA UNIVERSITAT

Des de 1932 el Grabador Inglés fa inscripcions al número 2 de la Ronda de la Universitat. Dos anys després, va obrir l’Alt Heidelberg, l’emblemàtica cerveseria ambientada en la ciutat alemanya.

La botiga fotogràfica Casanova està situada des de 2009 en aquesta via. S’hi va traslladar després d’abandonar el carrer de Pelai, on va obrir el 1972. El primer local del negoci l’ocupa ara una pernileria.

CARRER DE PELAI

Al carrer de Pelai, és molt visible l’hegemonia de les grans marques. Hi predominen botigues de roba. Per exemple, el grup Inditex ocupa set locals del carrer. Tot i això, encara hi subsisteixen comerços amb més de 60 anys d’història.

Un d’aquests casos és el de la Casa Palau. Des de 1935 venen trens de joguina al número 34. A la vorera del davant, hi ha la farmàcia Durán Magriñá. L’actual titular explica que la seva àvia es va fer càrrec d’aquest establiment el 1948, quan ja era propietat d’uns apotecaris.

Els aparadors plens de segells de la la Filatèlica Majó també formen part del paisatge del carrer de Pelai. L’establiment està al local del número 1 des de 1919. Actualment, hi treballen el fill i la néta del fundador.

El passat 13 de desembre, l’administració de loteria Gato Negro va complir 100 anys. Cada any es formen cues de compradors que volen provar la sort en la Loteria de Nadal davant el número 40. L’administració va passar per tres locals entre 1912 i 1932. Va ser a la Ronda de Sant Antoni on els clients li van donar el nom de Gato Negro.

A tocar de la Rambla, ja no hi ha els telescopis de la botiga Raig. En el seu lloc, hi ha uns aparadors plens de bijuteria. El negoci d’instruments de meteorologia, òptica i precisió no ha desaparegut, sinó que s’ha traslladat al carrer del Consell de Cent.