Gairebé ningú no s'ha volgut perdre el viatge inaugural d'avui, una fita molt esperada. Però per esperada, l'encaixada de mans entre Rajoy i Mas després de les eleccions i l'auge del debat sobiranista. Els dos presidents s'han saludat de forma cordial, hi ha hagut somriures i davant un extens núvol de càmeres han intercanviat breus paraules amb el testimoni de la ministra de Foment, Ana Pastor. L'últim a arribar ha estat el príncep d'Astúries, amb qui també hi ha hagut una rebuda protocol·lària. Les màximes autoritats han viatjat juntes al mateix vagó de l'AVE, el primer del comboi inaugural. Conversa distesa entre Mas i Rajoy amb l'atenta mirada del príncep. Els micròfons només han pogut captar una breu confessió del president espanyol. La primera parada del viatge ha estat a l'estació de Figueres-Vilafant, on s'ha descobert una placa commemorativa en un acte ràpid i sense públic. La mateixa escena s'ha repetit pocs minuts després a l'estació de Girona acompanyats, ara ja sí, d'altres autoritats. La cordialitat de les converses privades s'ha truncat amb els discursos dels presidents, tots dos amb missatges creuats. ARTUR MAS, president de la Generalitat "Catalunya es, de todos los territorios del estado español en este momento, más de 30 años después de instaurar la democrácia, el que tiene menos dotación de infraestructura pública". MARIANO RAJOY, president del Govern espanyol "Éste AVE busca abolir distancias y unir territorios para acercar a las personas. Porque si los del AVE son railes de prosperidad, tambien lo son de entendimiento". PRÍNCEP "Somos un país en marcha que con esfuerzos y sacrificios está trabajando para superar las dificultades y para salir adelante". El protocol els ha tornat a posar de costat, l'un de l'altre, en el viatge de tornada a Barcelona.

La plana major de la política espanyola i catalana s’ha trobat aquest dimarts al matí en la inauguració del tram que connecta les ciutats de Figueres i Girona amb Barcelona. El tren inaugural ha sortit de l’estació de Sants a les 11.01 h i ha fet parada a Figueres i d’allà ha continuat el recorregut fins a Girona, on el príncep Felip ha descobert la placa commemorativa.

En el trajecte també hi ha hagut representació de la ciutat, amb l’alcalde, Xavier Trias, i altres càrrecs, com el conseller de Territori, Santi Vila, i la ministra de Foment, Ana Pastor.

El viatge ha propiciat la primera trobada entre Mas i Rajoy des del setembre, quan els dos presidents es van reunir a La Moncloa i no van arribar a cap acord sobre el pacte fiscal. El president de la Generalitat ha recordat al seu homònim espanyol que “Catalunya és el territori de l’estat que més contribueix però que menys dotació pública rep en infraestructures”. Rajoy li ha replicat, en un discurs en què s’ha intuït que també es referia implícitament a la consulta sobiranista, que “aquest AVE busca abolir distàncies i unir territoris”, i que “els de l’AVE són rails de prosperitat però també vies d’entesa”.

En total es posaran en servei nou trens en cada sentit, vuit connectaran amb Madrid, i d’aquests hi haurà dos que enllaçaran amb el TGV de París. Els usuaris que vagin fins a París hauran de canviar d’andana a l’estació de Figueres-Vilafant. Els trens directes començaran a funcionar la pròxima primavera.

No serà fins a aquest dimecres que es posarà en marxa el servei per als usuaris. El trajecte Barcelona-Girona dura 37 minuts, i el Barcelona-Figueres es fa en 53 minuts.

Algunes crítiques dels usuaris

La Plataforma d’Usuaris de Renfe de la línia Portbou-Girona-Barcelona ha emès un comunicat per denunciar que els horaris de l’AVE “no estan pensats per als usuaris que utilitzen habitualment el tren. Critiquen que els combois arribaran a Barcelona-Sants quan faltin 10 minuts per a les hores en punt. Fet que, diuen, no permetrà a l’usuari arribar al lloc de feina o estudi. L’associació també critica que ara per ara el tren només té una parada a Barcelona, a l’estació de Sants, i lamenta que l’estació de la Sagrera encara està en obres i sense data d’inauguració. Un equip de BTV ha plasmat el pas de l’AVE des del Pont del Treball Digne, a la Sagrera.


Aquesta plataforma també ha criticat la diferència de preus entre els abonaments de l’AVE i els preus de mitjana distància.