Millorar la qualitat de vida dels ciutadans. Aquest és l’objectiu de les ciutats intel·ligents, més conegudes com a “smart cities“. Es tracta d’un concepte que promou el creixement econòmic i mediambiental sostenible de les ciutats actuals, que cada vegada estan més poblades. Amb aquesta idea de rerefons s’inaugurarà demà la segona edició de l’Smart Cities Expo World Congress. Durant tres dies més de 300 ponents presentaran les iniciatives més innovadores a la Fira de Barcelona.

La Universitat Politècnica de Catalunya també hi serà present amb un estand propi. Aquest dilluns un grup de representants han donat a conèixer davant una desena d’empresaris les iniciatives que exhibiran al saló. Concretament, els han avançat quatre projectes que poden fer més eficient la gestió de les ciutats del futur.

Estalvi de llum

Generalment el consum de llum és superior al necessari. Segons dades de l’Institut Català de l’Energia, una ciutat d’uns 200.000 habitants, com Sabadell o Terrassa, poden arribar a gastar fins a 400.000 euros per l’excés de consum. Una de les innovacions que es presentaran a l’Smart Cities Expo World Congress té com a objectiu, precisament, evitar el consum excessiu i innecessari de llum. Per aconseguir-ho, un grup d’investigadors de la UPC de Terrassa han desenvolupat un dispositiu fotomètric mòbil que permet avaluar la quantitat i la qualitat de la llum que hi ha als carrers, a les vies urbanes i a les autopistes. Aquest sistema, anomenat Polux, permetrà als ajuntaments fer una gestió més eficient de l’enllumenat públic i reduir despeses.

Un sistema per retornar l’energia a la xarxa

Un grup d’investigadors han creat, en col·laboració amb Endesa, el primer punt de recàrrega d’Europa que permet retornar l’energia del vehicle elèctric a la xarxa. Gràcies a aquest dispositiu, l’usuari podrà decidir què fa amb l’energia que li sobra al seu vehicle després d’haver circulat. Podrà, per exemple, subministrar aquesta energia a la seva llar o vendre-la al sistema elèctric. Tot plegat, gràcies a la incorporació de dues tecnologies al punt de recàrrega: la tecnologia V2G (“vehicle to grid” o “del vehicle a la xarxa”) i la V2H (“vehicle to home” o “del cotxe a casa”). Aquest nou sistema permetrà optimitzar el consum elèctric.

Robots urbans

Durant els propers dies la UPC també presentarà al saló un nou concepte de robot. Són els anomenats robots urbans, pensats perquè es desplacin pels mateixos llocs per on passen les persones. Funcionen amb un sistema de sensors, que els permet detectar i esquivar les persones i alhora orientar-se en l’espai. Aquesta tipologia de robot té diverses aplicacions, algunes de les quals ja s’estan desenvolupant. En són alguns exemples els de neteja, els sanitaris o els de transport. Concretament, el que presenta la UPC és el robot guia, un tipus de màquina que aporta informació i pot servir com a guia en diversos espais, com museus o exposicions.

Models dinàmics de trànsit

Una altra de les innovacions que s’hi han presentat és un sistema que permet millorar la gestió del trànsit urbà. Aquest sistema està format per una xarxa de sensors que aporta informació minut a minut sobre l’estat del trànsit a les diferents carreteres. Amb aquesta informació es pot saber l’estat real del trànsit i els patrons de mobilitat, és a dir, com es mou la gent per la ciutat, cap on va i quant triga a fer-ho. Això permetrà predir l’evolució del trànsit durant els propers minuts i hores.