La segona quinzena de setembre no va passar desapercebuda per a la Generalitat. Les 12 línies de Rodalies i Regionals va registrar múltiples incidències, majoritàriament a causa de la vaga de zel dels treballadors de la companyia. Unes afectacions que passaran factura a Renfe. Entre el 15 de setembre i l'1 d'octubre, la companyia ferroviària va suprimir 87 trens. 62 d'aquests recorreguts es van eliminar del tot, i en 25, només va deixar de funcionar una part de la línia. Tan sols es va habilitar un transport alternatiu d'autocars en 12 d'aquests combois. Pel que fa als retards, només entre el 18 i el 21 de setembre es van produir 478 endarreriments, dels quals 188 casos van ser superiors als 15 minuts. Aquestes alteracions del servei estan tipificades com a infracció greu, motiu pel qual la Generalitat ha obert 125 expedients sancionadors. I això què comporta? Doncs multes d'entre 6.000 i 30.000 euros per expedient. LLUÍS RECODER, conseller de Territori i Sostenibilitat "La sanció no té una finalitat recaptatòria sino que té la finalitat d'intentar que la companyia Renfe presti el servei que es mereixen els seus usuaris. 11:05 Renfe és una empresa pública i no pot saltar-se la llei." Conscients que aquest no és un episodi aïllat, el Departament de Territori i Sostenibilitat també ha dut a terme una campanya d'inspecció a l'octubre. Per primera vegada, 12 inspectors han recorregut la xarxa ferroviària per comprovar la qualitat del servei. "No és una via d'actuació que ens agradi, hauríem preferit el diàleg. El vàrem intentar però no ha estat possible." Durant 12 dies, els inspectors van fer gairebé 1.400 controls, en què es van detectar 858 incidències. És a dir, el 61, 5% de les inspeccions. A banda dels retards, la deficiència més comuna és la manca d'informació a l'usuari. Un cop acabada la fase d'estudi, aquestes incidències es podrien traduir en nous expedients sancionadors. De moment, la Generalitat continuarà fent inspeccions.

El conseller ha explicat que els expedients s’han obert per les “alteracions reiterades” del servei a Rodalies i Regionals. Concretament, entre el 15 de setembre i l’1 d’octubre, Territori i Sostenibilitat ha calculat que es van suprimir 75 trens sense transport alternatiu i es van produir 478 retards, dels quals 188 van ser superiors als 15 minuts. El Departament ha considerat que es van alterar “significativament” les condicions d’ús del servei, fet que està tipificat com a infracció greu, amb sancions d’entre 6.001 i 30.000 euros. El total de les multes podria arribar a 3.750.000 euros.

Aquestes podrien no ser les úniques sancions: els inspectors de la Direcció General de Transports i Mobilitat han realitzat entre el 15 i el 26 d’octubre un total de 1.393 controls a la xarxa de Rodalies i Regionals i ha detectat incidències en un 61,5% dels casos (858 circulacions en total). És probable, doncs, que durant els propers mesos tornin a obrir-se expedients sancionadors.

L’obertura dels 125 expedients sancionadors es distribueix de la següent forma: 50 infraccions greus per trans suprimits sense transport alternatiu, 25 infraccions greus pels trens suprimits parcialment i 50 infraccions greus pels 188 retards superiors a 15 minuts. L’executiu català ha decidit obrir un expedient per cada línia i dia d’afectació. Les incidències durant el període analitzat es van produir a totes les 12 línies de rodalies i regionals de Catalunya, amb especial incidència a les línies R1, R2, R3 i R4.

Problemes a les estacions de Barcelona

Les inspeccions dels tècnics a les estacions de Catalunya i també les de Barcelona han demostrat que a les estacions de Barcelona Sants i Passeig de Gràcia es va detectar com, de forma recurrent, la megafonia és inintel·ligible o bé avisa quan els combois ja han sortit. A més, algunes pantalles d’informació no funcionaven i, en hora punta, algunes portes d’accés a les andanes no eren operatives. També moltes de les màquines d’expedició de bitllets estaven avariades en algunes ocasions, amb les molèsties i els retards que tot plegat ocasiona als usuaris.

La devolució del preu del bitllet, només en retards superiors a 20 minuts i no per Rodalies

La direcció general de Transports i Mobilitat ha comprovat, per informació pròpia i a partir de reclamacions dels usuaris, que Renfe Operadora està incomplint l’apartat de les condicions que determina que s’ha de tornar l’import dels bitllets de rodalies i regionals en cas de retards superiors als 15 minuts. Renfe Operadora, però, se salta la normativa actualment i aplica la devolució Xpress només en casos de retards superiors a 20 minuts als usuaris de regionals.