Són les entranyes de la capçalera nord de l'estació de Barcelona-Sants. Per aquestes vies ja acabades hi passarà el tren d'alta velocitat. De moment, però, només hi circulen tres trens de laboratori. Unes màquines dotades dels darrers avanços tecnològics en sistemes de control que, bàsicament, posen a prova la nova infraestructura. Les anàlisis tècniques ja han començat i l'enllaç amb el túnel fins a la Sagrera també està a punt. Ara només falta completar els treballs de les catenàries i les instal·lacions de seguretat. El president d'Adif ha supervisat l'obra i ha assegurat que la línia d'alta velocitat fins a França estarà acabada abans de 2013. Això permetrà complir el compromís que el servei de l'AVE fins a la frontera francesa estigui operatiu a l'abril. ENRIQUE VERDEGUER, president d'Adif "El compromiso de Adif es infraestructura y superestructura, es decir, todo lo que es montaje de vía, electrificación, saneación, etc., para finales de año, para que empiezen las pruebas con ese objectivo de abrir la línea en abril de 2013. Estamos acompasando todo lo que es la infraestructura y por supuesto la propia estación de Girona." En aquesta infraestructura s'hi han utilitzat materials de darrera generació per absorvir tota mena de vibracions i sorolls. Tot i l'alta velocitat dels trens que hi circularan l'impacte acústic serà mínim. JAIME GARCÍA GERMÁN, cap d'Infraestructura d'Adif "Por debajo de la vía, como medida redundante, hemos colocado una manta elastomera que absorve todavía más qualquier tipo de ruido que pueda transmitir el tren." Només el tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat té una inversió de 4.200 milions d'euros.

Verdeguer no ha volgut precisar dates més enllà de la finalització de l’obra abans de final d’any i la posada en servei de l’AVE l’abril de 2013, però ha reconegut que estarà operatiu “tan aviat com sigui possible”.

Adif ha iniciat el procés de validació tècnica del tram que uneix Barcelona i Figueres. Les anàlisis es realitzen a través de tres trens de laboratori amb sistemes de control de darrera generació que comproven els paràmetres de la nova infraestructura i verifiquen que funcioni de manera òptima.

L’adeqüació de la capçalera nord de l’estació de Barcelona-Sants per connectar-la amb el túnel fins a la Sagrera està acabada. L’obra ha consistit a reorientar les instal·lacions ferroviaries perquè les sis vies d’estacionament tinguin continuïtat amb el nou túnel d’alta velocitat que arriba fins a la Sagrera. Això ha comportat desplaçar cinc pilars i demolir 50 metres del mur de pantella que suportava l’extrem nord de la llosa coberta.

En el muntatge de les vies, que està acabat, s’han utilitzat materials elastòmers per reduir les vibracions generades per la circulació dels trens. Ara els treballs es concentren a enllestir les catenàries i  les instal·lacions de seguretat i comunicacions.